PSS Liiganaiset: Hulttiojengille pisteet sarja-avauksessa

21.09.2013

Naisten liiga-avaukseen isolla itseluottamuksella marssinut Hulttiojengi nappasi molemmat pisteet tuliaisiksi stadista, kun isäntäjoukkue Tapanilan Erä III joutui taipumaan lukemin 1-4.

Lähtökohdat

Alkusyksyisessä lauantaiaamussa oli tänään jotain erityistä. Pitkän ja paikoin varsin rankankin pre-seasonin jälkeen oli vihdoin edessä sarja-avaus. Tänään oli lähtölaukauksen paikka; takana kesä täynnä kovaa treeniä, juoksua Kokonniemen mäkeä ylös, fudismatsia aamu-usvassa, polkuautoilua pitkin Lappia ja kaloja karkuun juoksua ongen siimat nilkoissa. Yhteisten kokemusten vahvistamana, ja hyvin menneiden harjoitusotteluiden myötä tulleen itseluottamuksen turvin lähdettiin haastamaan viime vuonna varsin hyvin menestynyttä Tapanilan Erää. Pitkäaikaisloukkaantuneita lukuun ottamatta Hulttiot lähtivät otteluun lähes täysin ehjällä rosterilla. Harjoitusotteluissa Erä oli kaadettu pariin otteeseen, mutta nyt oli täysin eri peli tiedossa.

Ottelun kulku

Alku osoitti tosiasian: treenipelit ovat treenipelejä, ja niistä ei kovin pitkällemeneviä  johtopäätöksiä voi vetää joukkueiden todellisista iskukyvyistä. Erä III aloitti vahvasti ja loi muutaman vaarallisen tilanteen PSS päätyyn.  Puolustuspeliin panostaminen harjoituskaudella kuitenkin näkyi, ja Erän hallinta oli osittain näennäistä. Muutamat kaksinkamppailujen voitot nostivat Hulttioiden itseluottamusta ja peli tasoittui. Tauolle kuitenkin 0-0 tilanteessa.

Toisen erän alun ylivoima ei vielä tuottanut tulosta, mutta erän puolessavälissä rävähti. Anniina Meron loistava syöttö tavoitti kapteeni Henna Uljuan, joka laukoi vierasjohdon 0-1 taululle. Noona Björkman väläytteli pelisilmäänsä jakamalla muutamat huikeat ’näkemyssyötöt’ joista mm. erinomaisesti pelannut Fanny Holmberg pääsi testaamaan Erä-häkkärin taitoja, jotka sillä kertaa todettiin kuitenkin riittäväksi. Enemmän kuin riittävät olivat myös PSS maalivahti Krista Niemisen taidot. Kahteen ensimmäiseen erään yhteensä 16 torjuntaa, mukana helmenä eleetön yhden käden torjunta kovaan vastustajan laukaukseen vaarallisesta sektorista. Pallo liimataan upeasti  oikealla kädellä, ja sen jälkeen nopea katse vastustajaan, joka toteaa tilanteen ja pää painuksissa vaeltaa vaihtoon. Näin se menee!

Kolmas erä ja hulttiojengin syke on vahva. Maaliedushässäkästä Ella Holmberg siirtää pallon Uljualle, joka rankaisee illan toisellaan. Loistavasti pelannut Krista Nieminen osallistuu myös pistetalkoisiin; avausheitto Uljualle joka laukoo viivalta jo 0-3. Tämän jälkeen seurasi pieni notkahdus, kun avaussyöttöjen kohteina olivat turhankin usein vastustajan sinipaidat. Erä ilmoittautui pistejahtiin mukaan kun vaparikuviosta puolustaja Marika Salmisen laukaus upposi matalana tolpan juureen. Loppuhetket kestettiin kuitenkin, vaikka Erä painoi vielä 6-4 ylivoimaa lopussa. Ylivoima oli kuitenkin kohtuullisen hampaaton ja loppunumerot  1-4 ladottiin tyhjiin. Ai kuka teki.. Henna Uljua, tänään 4+0.

elli_linda_mainos.jpg

Ratkaisu

Harjoitusotteluiden tuoma itseluottamus näkyi tänään. 30 minuutin pelin jälkeen 0-0 tilanteessa joukkueen jokaisesta jäsenestä huokui se päättäväinen peli-ilme, tieto siitä että kun painetaan, niin jossain vaiheessa se palkinto tulee. Viisikkopuolustus toimi hyvin, ja kaksinkamppailuissa oltiin teräviä. Kaikki kolme ketjua pystyivät luomaan tilanteita, ja vaikka tällä kertaa maalinteko ei hirveän monelle Hulttiolle jakautunut, niin suoritus tänään oli pelillisesti erittäin tasainen ja vahva. Erän vahva ykkösketju pyrittiin pitämään pallottomana ja poissa vaarallisilta paikoilta ja siinä onnistuttiin hienosti.

Ottelun hahmot

Henna Uljuan 4+0 tehot riittivät odotetusti ottelun 1. palkintoon, mutta myös maalivahti Krista Nieminen oli loistava, 30 torjuntaa ja 1 omiin. Vuonna -98 syntynyt Fanny Holmberg pelasi loistavan pelin, eikä ujostellut pätkääkään vanhempien seurassa.

Voiton myötä lähtökohdat jatkoa ajatellen ovat erittäin hyvät. Huomenna vastassa on ’aina helppo’, moninkertainen, hallitseva Suomen mestari Classic Tampereelta. Ehjän suorituksen ja hienon voiton myötä turhat jännäämiset voi jättää pois ja lähteä ennakkoluulottomasti haastamaan liigan ylivoimasta suosikkia.

Eli sunnuntai-illan viihdettä Auroralla: klo 17.30 PSS – Classic. Tervetuloa!

Teksti: The Statusmaster

Tilastot:

34.46                  0-1 Henna Uljua (Anniina Mero)

42.25                  0-2 Uljua (Ella Holmberg)

44.54                  0-3 Uljua (Krista Nieminen)

49.04                  1-3 Marika Salminen (Veera Sinikallio)

59.57                  1-4 Uljua

Torjunnat:

Emma Tuomikoski, Erä III           7+11+11=29

Krista Nieminen, PSS                6+10+14=30

Ottelun lehdistötilaisuus

untitled-1.jpg