PSS rynnisti kolmannessa erässä voittoon kotiyleisön siivittämänä

13.10.2013

Hieno nousu 0-2 takaa-ajoasemasta huipentui kolmannen erän loppupuolelle, kun Kristiina Järvinen taituroi taululle 3-2 (0-1, 1-1, 2-0) loppulukemat, ja näin Naisten Salibandyliigan tärkeät sarjapisteet jäivät Porvooseen.

pinja_henna2.jpgHenna Uljua sai Naisten Salibandyliigan syyskuun pelaajan palkinnon ennen ottelua, kun taas Hennan halaukseen päässyt Pinja Askola palkittiin syyskuun 'PSS Vintiönä' eli tyttöjunnujen valmentajien ja Liiganaisten valitsemana kuukauden tyttöjunnuna. Palkintoja jakamassa jääkiekkomaajoukkueen päävalmentaja Erkka Westerlund sekä Salibandyliigan kilpailupäällikkö Jyrki Paajanen. (kuva: Sami Ranta)

Lähtökohdat

Liigaohjelmassa oli parin viikon tauko, ja viime aikojen varsin hyvin sujuneet treenit lupailivat kotijoukkueen kannalta vauhdikasta ja mielenkiintoista salibandyiltaa. Vastaan asettui pariin otteeseen harjoituskaudella voitokkaasti kohdattu M-Team pääkaupunkiseudulta. M-Team tiedettiin vaaralliseksi vastustajaksi, joka alkukauden otteluissa oli saalistanut pisteet Kajaanin Papasilta sekä kärsinyt tappiot kahden erän hyvän taistelun jälkeen kolmannaessa erässä TPS:lle, sekä NST:lle.

yleis.jpgAuroralle saapunut hyvin ottelussa mukana elänyt kotiyleisö sai odottaa kotijoukkueen johto- ja samalla voittomaalia aina kolmannen erän loppupuoliskolle asti. (kuva: Sami Ranta)

Ottelun kulku

Alun matalasta ottelutemposta huolimatta ensimmäinen erä oli kotijoukkueelta paikoin vahvaa maalipaikkojen luonnin osalta, ja laukauksia saatiin tasaisesti vastustajan maalia kohti. M-Team onnistui kuitenkin ensimmäisenä kun vierashyökkääjä onnistui lyömään irtopallon PSS:n nuottaan. Vierasmaalilla paine jatkui kovana, kun PSS jatkoi pommitusta ykkösvitjan, Ella HolmbergLinda TörnqvistHenna Uljua, johdolla. M-Teamin maalivahti, Arla Salo, ns. seisoi päällään, ja torjui tuurilla ja taidolla kaiken minkä Hulttiojengi tarjoili maalia kohti.

Toinen erä noudatti samaa kaavaa, toki myös M-Teamin vastahyökkäykset olivat vaarallisia, mutta kotijoukkueen maalissa Krista Nieminen torjui harvat tilanteet hyvin. Erän puolen välin kohdilla M-Teamin nopea vastahyökkäys toimi, Noora Ahonen joutui rikkomaan, ja vierailijat pääsivät kokeilemaan pilkkua. Nieminen venyi loistavaan torjuntaan, mutta seuranneella ylivoimalla viivasta lähtenyt veto muutti suuntaa, ja löysi tiensä PSS:n maalin alanurkkaan. Taululla 0-2, ihan ei mennyt nyt suunnitelmien mukaan.

Toista erää pari minuuttia jäljellä ja jos jokin hetki olisi sopiva paikka kavennukselle, niin miksei nyt. Anniina Meron syöttö oikealta laidalta tavoitti Noona Björkmanin, jonka tulinen ranne painui voimalla M-Team häkkäri Salon selän taakse. Tärkeä osuma takasi erittäin mielenkiintoiset lähtökohdat kolmanteen erään.

krisse_maali.jpgOttelun parhaana palkittu Kristiina Järvinen uittaa vanhanaikaisella voittomaalin ohi loistavan ottelun pelanneen Arla Salon. (kuva: Tapio Hämeen-Anttila)

Kolmannessa erässä tilanteita riitti. Hulttiot painoivat pienellä riskilläkin päälle, joka avasi M-Teamille myös paikkoja. Molemmissa päissä maalivahdit venyivät erinomaisiin torjuntoihin. Ennen erän puoliväliä Naisten Salibandyliigan kuukaudenpelaajaksi valittu Henna Uljua löysi maalinedustalta Ella Holmbergin joka pystyi ahtaasta tilasta toimittamaan pallon verkon perukoille, ja tasoittamaan ottelun. Viimeinen viisiminuuttinen oli lähestymässä, kun Auroran illassa nähtiin ratkaisu. Loistavasti kauden aloittanut tulokaspakki Kristiina Järvinen totesi sankarinviitan olevan sopivaa kokoa, ja väänsi pitkän kuljetuksen jälkeen röyhkeästi pallon vanhanaikaisella M-Teamin verkkoon. Tämän jälkeen M-Team painoi voimalla hyökkäyksiä kotimaalia kohti, mutta Krista Nieminen esitteli kotiyleisölle muutaman todellisen Game-saverin, ja Hulttioille lopulta riemukas 3-2 voitto.

danppu1.jpgNyt on liigauran avausmaali lähellä... (kuva: Tapio Hämeen-Anttila)

danppu2.jpgJa sinnehän se liruu. Tuomarin näkemyksen mukaan pallo kuitenkin liikkui ylemmän ja tämän kuvan välissä taakse päin, joten maalia ei hyväksytty. Vasta vuonna -98 syntynyt Daniela Westerlund pääsi yrittämään ottelun lopussa uransa ensimmäistä maalia liigassa uransa ensimmäisessä liigaottelussa rangaistuslaukauksesta. (kuva: Tapio Hämeen-Anttila)

4 sekuntia ennen loppua vierasrikkeen johdosta PSS:lle tuomittiin vielä rangaistuslaukaus. Ensimmäistä liigaotteluaan pelannut ja varsin positiivisesti esiintynyt, vasta v. -98 syntynyt Daniela Westerlund pääsi hakemaan ensimmäistä osumaansa; harhautus, maalivahti kyljelleen, ja pienestä kulmasta pallo maaliin, ensimmäinen liigamaali näytti hetken ajan jo syntyneen, mutta tuomarit huomasivat pallon liikkuneen hiukan taaksepäin, joten tämä herkku jäi vielä odottamaan tulevaisuuteen.

Ratkaisu ja ottelun hahmot

Vaikka läpi ottelun yritettiin ajoittain liiankin vaikeita ratkaisuja, niin kärsivällisyys ja usko siihen että jossain vaiheessa saadaan onnistumisia säilyivät. Björkmanin loistava laukaus nosti Hulttiot mukaan otteluun, ja ottelun parhaana palkitun Krisse Järvisen yksilösuoritus oli huikea. Krista Niemisen loistavat torjunnat ottelun loppupuolella olivat myös avainasemassa tänään. Holmberg-Törnqvist-Uljua ketju paiski hartiavoimin töitä ja ketju värkkäsikin tärkeän tasoituksen.

M-Teamistä maalivahti Salo piti joukkuettaan pystyssä ja oli vierasjoukkueen paras.

Kommentit ottelusta

Otteluohjelmassa on jälleen taukoa, joten taas on pari viikkoa aikaa parannella loukkaantumisia ja hioa kuvioita, ennekuin vuorossa on matkapeli sarjanousija Sheriffsien vieraaksi 25.10.

Ottelun tilastot

Sarjataulukko

Tapio Hämeen-Anttilan kuvia ottelusta

Sami Rannan kuvia ottelusta