Tommi Kivisoja vahvistamaan PSS:aa

02.07.2011

PORVOO | Mestari yllätti ja liittyi hyvän fiiliksen joukkueeseen. Porvoon Salibandyseuran kakkosjoukkue tarjoaa Tommi Kivisojalle voittoja ja hauskanpitoa.

Porvoon Salibandyseuran miesten kakkosjoukkueen vetovoima sai aivan uudet mittasuhteet, kun ryhmään liittyy kolminkertainen liigamestari Tommi Kivisoja. Rightin puolen hyökkääjä solmi porvoolaisten kanssa vuoden sopimuksen ja tulee olemaan säkenöivä lisä PSS:n 2. divisioonan peleissä.

Viime kaudella Tommi Kivisoja edusti SSV:n mestarisikermää

Kuvassa: Viime kaudella Tommi Kivisoja edusti SSV:n mestarisikermää

25-vuotiaalla Kivisojalla olisi riittänyt kysyntää useihin liigaseuroihin, mutta sähköverkonrakennuttajan vaakakupissa painoivat porvoolaisia suosivat punnukset.

– Minulla on sen verran työkiireitä, että en ehdi treenaamaan viittä kertaa viikossa, kertoo Kivisoja.

Toisaalta Kivisojan lapsuudenystävä ja PSS:n hyökkääjä Atte Lehtinen puhui niin vakuuttavaa kieltä porvoolaisten joukkuehengestä, että se toi lopullisen sinetin siirrolle.

– Tiedän, että joukkueessa on hyvä ilmpapiiri. Viihdyn varmasti PSS:ssä.

Helsingin alueen sähkön siirto- ja verkkopalveluista vastaavan Helen Sähköverkko Oy:n palveluksessa työskentelevä Kivisoja ei edes harkitse hyppäämistä PSS:n ykkösjoukkueen ryhmään kesken kauden.

– Jos olisin halunnut lähetä Divariin pelamaan, niin joukkueita olisi löytynyt paljon lähempääkin.

Espoossa asuva ja Helsingissä työskentelevä Kivisoja pelasi viime kaudella Salibandyseura Viikinkien kultajoukkueessa. Hän ei sulje sitä mahdollisuutta, että hakee menestystä vielä jokin päivä Suomen salibandyhuipulla.

– Onhan se mahdollista.

PSS:n 2. divisioonajoukkueen joukkueenjohtaja Mikael Toivonen sanoo huippupelaajien arvostavan mahdollisuutta pelata tosissaan, mutta tarvittaessa kevyemmällä tahdilla.

– Pelaamme täysillä, mutta unohdamme sählyjutut hallin ulkopuolella, Toivonen tiivistää taitopelaajia houkuttelevan toimintareseptin, kertoo Toivonen

Ja toisaalta PSS:n kakkosjoukkue ottaa suojiinsa pelaajia, jotka tulevat hyvin toimeen keskenään. Joukkueen johto painottaa, että kolmosketjun pakki on yhtä tärkeä kuin ykkösketjun lyömäase. Joukkueen ovi ei aukea välttämättä edes 70 pistettä 2. divisioonassa kauden aikana tahkoneelle pelaajalle, jos tämä ei istu muuten PSS II:n ilmeeseen.

Toivonen kertoo joukkueella olevan vielä haarukassa kaksi tai kolme pelaajaa, jotka sekä sosiaalisen luonteensa että taitojensa puolesta sopisivat porvoolaisryhmään. Valtaosa PSS:n kakkosjoukkueen miehistä joko asuu Porvoossa tai omaa muuten vahvat siteet entiseen kotikaupunkiinsa. Kivisoja tietää nauttivansa ajastaan pallollista ja hyökkäävää peliä suosivassa joukkueessa. Mikael Toivonen on muiden tavoin kertonut Kivisojalle joukkueen filosofiasta.

– Voitamme mieluummin 10–9 kuin 2–1. Voitto on kuitenkin joka kerta mielessä, kun PSS II:n astuu kehiin, sanoo Toivonen.

Kivisojalla ei ole kiveen hakattuja tavoitteita maali- tai syöttömääristä, joita hän tavoittelee porvoolaisten riveissä. Silti yksi periaate on selkeä, kun kolminkertainen mestari astuu Aurorahallin kentälle.

– Ei tässä ole aikomus kauheasti ryhtyä häviämään, Kivisoja päättää.

Teksti: Jouni Lampinen, Uusimaa 2.7.2011
Kuva: Mikko Hyvärinen