Ruotsalainen tyytyväinen miesten tilanteeseen

24.05.2012

Miesten edustusjoukkue alkaa hahmottumaan pikkuhiljaa ja päävalmentaja Jukka Ruotsalainen onkin erittäin tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen. ”Me ollaan nyt helmikuusta asti rakennettu ryhmää pitkäjänteisesti ja tarkoituksena on ollut luoda Porvooseen sellaiset olosuhteet, jossa urheilijan on mahdollista menestyä. Valmennusryhmä on juuri sellainen kuin toivoin ja sen takana erittäin tiivis taustaryhmä tekee hartiavoimin töitä pelaajien eteen. Oli äärimmäisen tärkeää, että jo viimekaudella yhteen hitsautunut vanha runko jatkaa myös tulevalla kaudella. Nyt suurin osa joukkueesta on valmennukselle tuttuja ja myös pelaajat tuntevat minun tyylini toimia. Jo viimekaudella nykyinen pelaajisto näytti, että se pystyy parhaimmillaan pelaamaan hyvällä tasolla ja odotankin monelta jatkosopimuksen tehneeltä uutta tasonnostoa edelliskaudesta”, Ruotsalainen kommentoi.

ennakkoon.jpg

(Vanha runko pysyy Porvoossa myös tulevallakin kaudella)

Jatkosopimusten lisäksi ryhmään liittyi kuusi uutta sopimuspelaajaa, kun koko maalivahtiosasto laitettiin uusiksi sekä puolustuspäähän saatiin kolme uutta pelaajaa. ”Uskon, että meidän maalivahdit luovat joukkueen puolustuspelaamiselle tarvittavan pohjan ja rauhan. Kun saatiin valmennukseen mukaan vielä yksi Suomen kovimmista maalivahtivalmentajista, niin uskon, että sillä osastolla meillä ei ole mitään hätää tulevalla kaudella. Jessen näyttöhalut ovat todella kovat ja mies on saanut kasvaa rauhassa yhdessä Suomen parhaista salibandyorganisaatioista. Jokinen taas on kokenut maalivahti, joka hakee itselleen uusia kokemuksia Porvoosta. Mies oli jo viimekaudella yksi sarjan parhaista, joten vähintään samaa häneltä odotetaan myös ensi sesongilla. Puolustuspäähän tulleista nimistä uskon, että kaikilla on mahdollisuus olla joukkueen tukipilareita talven aikana. Turunen pelasi viimekaudella isoja minuutteja Indiansissa ja sitä ennen hänellä on takana neljä kautta liigaa Lappeenrannassa. Uskon, että hän tulee vielä parantamaan viime kaudesta uudessa ympäristössä. Sihlmanin Antti on fyysisesti huippukunnossa ja hänen merkityksensä joukkueelle on taatusti suuri, aivan kuten viime kaudella  hänen tullessa joukkueeseen nähtiin. Tatulla on muutama ”välivuosi” takana ja hän on todella motivoitunut palaamaan korkeammille sarjatasoille. Mies treenasi jo keväällä meidän kanssa ja hänen motivaationsa kehittyä vakuuttaa päivä päivältä enemmän”, päävalmentaja analysoi.

uudet.jpg

(Turunen, Johnsson sekä Jokinen median tentattavana)

25:stä pelaajasopimuksesta huolimatta tulevan kauden ryhmä ei ole vielä kasassa. Joukkue neuvottelee vielä muutaman pelaajan kanssa ja tarkoituksena on edelleen vahvistaa nykyistä ryhmää. ”Meillä on selkeät näkemykset siitä, että ketä me tänne Porvooseen halutaan ja minkälainen rooli heille on tarjolla. Nykyisessä listassa on pelaajia, joiden tie huipulle on vähän pidempi ja heidän vastuu ensi kaudella löytyy esimerkiksi A-nuorista tai II-divisioonasta. Pitää myös muistaa, että seuralla on loistava 95-ikäluokka, joten myös he onnistuessaan saavat mahdollisuuden nousta jo vaikka ensi kaudella Divariin, Ruotsalainen kertoo.

Vaikka joukkueen kasaaminen onkin sujunut tähän saakka suotuisissa merkeissä, ei joukkueessa tyydytä luulemaan mitään. ”Pelaajalistalla tai viimekauden näytöillä ei saada entistä kovemmassa Divarissa yhtään pistettä mukaan. Kaikenmaailman spekuloinneilla voidaan heittää vaikka vesilintua. Jokaisen pelaajan kanssa pyritään keskustelemaan paljon ja halutaan rakentaa heille mahdollisuus menestyä täällä. Meidän mottomme on, että joukkueessa pelaa aina 20 seuran parasta pelaajaa.  Meidän tavoitteet ovat paljon laajempia kuin yksittäinen ottelu tai sarjasijoitus. PSS:n pitää pystyä kehittymään niin kentällä kuin sen ulkopuolellakin jatkuvasti, mikäli ylöspäin taulukoissa halutaan. Kokonaisvaltaisuus on se sana, mitä parantamalla PSS nousee askel askeleelta kohti huippua, Ruotsalainen päättää.

-PSS Miehet / Tiedotus-

Lue myös: