PASM: Sekuntipeliä OLS:ia vastaan

11.11.2014

Viime lauantain peliin vastustajaksi tuli hallitseva suomen mestari viime kaudelta – OLS, Oulusta.

Ensimmäinen erä pelattiin tasaisissa merkeissä toisiaan tarkkaillen. Peli näytti olevan tukevasti PSS:n hallinnassa ja pääsimmekin helpohkosti 2-1 johtoon, kunnes erän puolivälin tienoilla saatu kahden minuutin rangaistus avasi vastustajalle mahdollisuuden ylivoimapeliin, jonka se myös käytti,  tasoittaen pelin 2-2:een.

Puolentoista minuutin päästä vastustaja meni jo 2-3- johtoon kotijoukkueen hyvän pelivireen kadottua jonnekin. Ensimmäiselle erätauolle mentiin OLS:in komennossa 2-3.

Toista erää ehdittiin pelata reilut viisi minuuttia kun, vastustaja ampui pallon PSS:n verkkoon ja karkasi  jo kahden maalin johtoon.  Tilanne kaventui kuitenkin reilun minuutin päästä taas lukemiksi  3-4 ja olimme taas hyvissä asemissa, vain yhden maalin takamatkalla ja peli näytti varsin hyvältä. Ajassa 30.46 OLS karkasi taas kahden maalin johtoon jonka jälkeen PSS.n pojat ”jäätyivät”. Tilannetta ei helpottanut lainkaan PSS:lle vihelletty rangaistus, jonka aikana OLS teki ylivoimalla maalin, siirtyen 3-6 johtoon.

PSS sai pelata tämän jälkeen vain n. puoli minuuttia tasakentällisillä, kun tuomarin pilli soi taas rangaistuksen merkiksi ja valmiiksi lämmitetty rangaistujen penkki odotti taas PSS:n pelaajaa ja yhtäkkiä mikään ei näyttänytkään enää hyvältä. Vielä kun Joakin Ervast koetti ”ohjeistaa” tuomaria ja sai vastalahjaksi  epäurheilijamaisesta käyttäytymisestä 2 + 10 min rangaistuksen, moni ehti jo vaipua toivottomuuteen – mutta mitä vielä.  Kun vastustaja ei näiden jäähyjen aikana pystynyt tekemään yhtään maalia ylivoimilla, antoi se tilaisuuden kotijoukkueelle iskun paikkaan ja sen se myös teki.  Ajassa 38.00 PSS kavensi tilanteeksi 4-6 ja kaksi sekuntia ennen toisen erän päättymistä onnistuimme taistelemaan toisen erän päätöslukemiksi  5-6.

Kolmannen erän alussa tuli taas kylmä suihku niskaan, kun vastustaja iski numeroiksi  5-7. Tämä ei kuitenkaan PSS:n itseluottamusta horjuttanut, sillä kun seuraavan minuutin sisään teimme kaksi maalia ja tilanne oli 7-7, oli vastustajan pakko pistää viimeisetkin taidon- ja voimanrippeet peliin. Olihan kolmatta erää jäljellä reilut kuusi minuuttia ja kummalla joukkueella tahansa oli mahdollisuudet ottaa täysi pistepotti ja kaksi tärkeää pistettä varsinaisella peliajalla. Mutta. Kun kovasti yrittää, niin keinot ovat joskus kyseenalaisia ja jäähypenkki kutsuu. Tällä kerralla jäähyilyyn sortui OLS:in hyvin taistellut joukkue, joka joutui erän lopussa istumaan kaksi perättäistä kahden minuutin rangaistusta ja kun jälkimmäisen aikana PSS siirtyi ilahduttavasti 8-7 johtoon ajassa 59.52, saatoimme huokaista helpotuksesta. Aloitusvoitto ja peli oli siinä. Helpolla ei päästy tälläkään kertaa.

Maalintekijänä ylitse muiden tässä pelissä kunnostautui Miro Anttila, tehden tehot 5+1. Toki joukkueessa pelasi muitakin pelaajia ☺. Ohessa linkki  http://floorball.fi/tulokset/#/ottelu/pss-ols/13155/366  tarkempiin pelitapahtumiin.

Seuraava peli onkin tätä kirjoitettaessa käynnissä Lappeenrannassa, jossa vastustajana on NST. Toivokaamme samanlaista taisteluhenkeä joukkueellemme.