M1: Edustus palasi voittojen tielle

24.11.2014

ÅIF kaatui kotona

Sipoolainen ÅIF kaatui luvuin 5-3 (2-1,2-1,1-1) sunnuntain trillerissä Auroralla, jossa oli niin paljon sähköä ilmassa, että hallikin pimeni, kun ensimmäistä erää oli pelattu noin seitsemän minuuttia. Onneksi sähkökatkosta ei kestänyt kuin noin 10 minuuttia, jonka jälkeen ottelua jatkettiin siitä, mihin se oli jäänyt.

Ottelun lähtökohdat eivät olleet helpoimmasta päästä, sillä Edustuksella oli pitkä tappioputki alla, josta viimeisimpänä selvälukuinen 0-9 häviö Blue Foxille, jonka taasen sipoolaiset olivat voittaneet edellisessä pelissä. Mutta kuten aina ennenkin, peliä ei voi etukäteen pelata ja tällä kertaa porvoolaiset hallitsivat ottelua koko ajan.

Peliä oli pelattu 03:07, kun Edustuksen ensimmäinen maali syntyi Miki Rauhan (2+0) toimesta, kun alustajana toimi ottelun parhaana palkittu Markku Hänninen (3+1). Vierasjoukkue tarjosi vielä mahdollisuuden lisätä johtoa ottamalla kahden minuutin jäähyn ja sehän käytettiin hienosti hyväksi, kun Miki iski toisen häkin, ajassa 17:36 ylivoimalla Kevin Nylundin mainiosta tarjoilusta. Vierasjoukkueen onnistui vielä kaventaa hieman alle minuutin päästä edellisestä ensimmäisen erän lopputilanteeksi 2-1. Maali syntyi kauniiden poikittaissyöttöjen tuloksena.

Toinen erä olikin sitten Hännisen näytöstä, kun hän heilutti maaliverkkoa kahteen kertaan, ensimmäisen Iiro Lieden esityöstä ja toisen Erkko Vanialan syötöstä. Toinen erä ei kuitenkaan loppunut tähän 4-1 tilanteeseen, sillä vierasjoukkue sai yhden onnistumisen aivan erän lopussa ja jännittävässä tilanteessa 4-2 siirryttiin toiselle puoliajalle.

Kolmas erä oli tarkkaa ja hermoja raastavaa pelaamista ja kun kotijoukkueen Casper Carlsson sai epäselvästä tilanteesta viiden minuutin jäähyn huitomisesta, niin ÅIF:lle tarjottiin kaikki mahdollisuudet mennä jopa ohi, sillä mahdollisista maaleista huolimatta tuo jäähy on istuttava kokonaan. Rangaistus tuomittiin ajassa 45:00 ja kotijoukkueen taistelu oli esimerkillistä, sillä alivoimassa pidettiin etäisyydet lyhyinä ja peitot leveinä. Kun purun mahdollisuutta tarjottiin, se myös käytettiin ja kun vierasjoukkueen syötötkään eivät napsahtaneet aivan toivotulla tavalla, niin tuosta pitkästä rangaistuksesta selvittiin takaiskumaaleitta. Hienoa taistelua ja kuin pisteeksi i:n päälle, kävi ottelun ehdoton hahmo eli Markku Hänninen napauttamassa illan kolmannen maalinsa ajassa 58:34, koko ottelun hurjasti tsempanneen Tuomas Vaaran syötöstä. ÅIF:n onnistui vielä kaventamaan ottelun lopputulokseksi 5-3 aivan peliajan lopulla ylivoimalla ajassa 59:51, kun Timi Lindroos istui kaksiminuuttista.

Vaikka Edustus pelasi tällä kertaa kohtuullisen kapealla rosterilla, niin ilmassa oli selvästi tekemisen meininki ja joukkueen henki oli erinomainen. Toisia kannustettiin ja ohjattiin aktiivisesti puheella, kun oli tarve ja ensimmäistä kertaa Edustuksen riveissä esiintynyt -97 syntynyt Niklas Forsblom pelasi todella mainion ottelun omassa kentällisessään.

Edustuksen seuraava peli on ensi lauantaina 29.11. klo 17:00 kun joukkue matkustaa Lammille, jossa kotijoukkueena vastaan asettuu sarjassa neljäntenä oleva LaSB. Hallina toimii Lammin Liikuntakeskus.