M1: Haastattelussa Timo Iivonen

09.12.2014

timo_iivonen.jpg

Nyt puhutaan miehestä nimeltä Timo Iivonen. Hän on ehtinyt pelata jo monta kautta Divaria, ja näistä usean Porvoon Salibandyseuran riveissä. Paristi hän on lähtenyt etsimään uusia tuulia, mutta aina palannut takaisin. Timo Iivonen antaa aina kaikkensa mihin ikinä ryhtyykään ja hän on kaikilla Porvoon kausillaan ollut PSS:n parhaita maalintekijöitä. Toissakaudella PSS:n riveissä tuli täyteen 100 divarimaalia ja näin ollen mies löytyy myös Divarin kaikkien aikojen maalintekijäpörssistä.

Viimeiset puolitoista kautta divarinousija Erä Akatemian riveissä pelannut Iivonen on nyt tekemässä paluun keltamustiin. Kävin vierailemassa PSS Miesten Edustuksen treeneissä ja haastattelemassa Porvoon uusinta vahvistusta. Kysymyksiini vastattiin vahvalla kokemuksella ja painavalla auktoriteetilla. Tämän miehen sanaa ei voi ohittaa.

Timo Iivonen, ihan ensiksi toivotan sinut tervetulleeksi takaisin Auroran lämpöön. Varmasti monen huulilla on tämä sama kysymys: Mikä sai sinut palaamaan Porvooseen?

-Täällä on ollut hyvä ihmisen olla. Aina on pidetty huolta pelaajasta ja Auroralla on hienoa pelata. Tämä oli oikeastaan minun ensimmäinen vaihtoehtoni. PSS:stä ei ole negatiivista sanottavaa, joten tänne oli helppo tarjota. Lisäksi paluustani Porvooseen on ollut jo ennen kauden alkua puhetta päävalmentaja Teemu Kalinaisen kanssa, mutta silloin vielä vanha seura tuntui oikealta ratkaisulta. Yhdessä me (Erä Akatemia) noustiin divariin ja yhdessä päätettiin jatkaa. Koin kuitenkin kauden mittaan roolini jääneen hieman pieneksi siellä ja täällä taas ymmärrykseni mukaan tarvittiin lisätukea.

Mitä vahvuuksia tuot siis mukanasi joukkueeseen?

-Uskon tuovani kokemusta niin iän, kuin divaripelaamisenkin puolesta. Myös Porvoossa pelaamisesta. Sellaista kokonaisvaltaista kokemusta ja suunnannäyttöä. Pyrin olemaan esimerkkinä.

Mitä mieltä olet PSS:n nykyisestä joukkueesta?

-Ilmeisen nuori ja suht kokematon joukkue. Kokemusta on kuitenkin erilaista. Nuoret ovat kuitenkin nopeita ja taitavia ja huomasin, että tulevat oikealta ja vasemmalta ohi. Tiivistettynä siis nuori, mutta erittäin taitava joukkue.

Millaisia odotuksia sinulla on loppukaudelta keltamustissa?

-Mahdollisimman paljon voittoja. Voitot ovat kuitenkin vain konkreettisia tavoitteita. Tavoitellaan, että joukkue menee kimpassa eteenpäin ja että peli kehittyy. Toivon, että löydetään hyvät ketjukaverit ja saadaan mahdollisimman suuri hyöty aikaiseksi. Pelin pitää omalla tavallaan kehittyä ja yksi pää harjoituksissa lisää voi tarkoittaa että valmentaja saa rakennettua jotain pysyvää. Tässä vaiheessa kautta pelin pitää kuitenkin kehittyä melko nopealla aikataululla.

Onko sinulla vielä henkilökohtaisia tavoitteita?

-Ei oikeastaan. Tavoitteenani on säilyttää urheilu vahvana osana elämääni ja pelata mahdollisimman pitkään korkealla sarjatasolla.

Edellisen kerran Porvoossa pelatessasi olit junioreiden suosikki ilmeisesti pelityylistäsi johtuen. Onko sama pelityyli säilynyt ja voidaanko odottaa samanlaista suosiota myös tällä kaudella?

-Aina on kiva kuulla, että pystyy olemaan esimerkki ja oma tekeminen huomioidaan. Niin kauan on tässä tahkottu tietyllä pelityylillä, ettei se miksikään muutu. Samaa suoraviivaista pelityyliä siis nähtävissä jatkossakin.

Jäikö sinulle vielä mieleen jotain sanottavaa?

-Nyt vaan kaverit armeijasta kotiin ja loppuvuodeksi hyvä treenisyke päälle niin nähdään uudenlainen PSS keväällä. Yhdessä tästä tehdään parempaa.

Porvoon Salibandyseuran Miesten Edustusjoukkueen arkistoista löydät Timo Iivosen aiempien kausien tilastoja.

Tästä linkistä pääset Timo Iivosesta vuonna 2011 kirjoitettuun haastatteluun.

Teksti: Laura Arrhenius

Kuva: PSS arkistoista