Fonzie käänsi kelkan päivän aikana

01.02.2015

PSS kohtasi Kokonhallin parketilla aamupelissä Tapanilan Erä II joka on ollut kovassa vedossa vuodenvaihteen jälkeen. Kahdessa pelissä maalierolla 23-3 Erä on esittänyt vakuuttavia otteita. Toisessa pelissä taas vastaan asettui Box, joka omalta osaltaan oli avannuti kauden voittotilin vasta edellisessä turnauksessa. PSS vastaavasti oli kulkenut tämän vuoden puolella voitoitta, kärsien eteenkin maalintekovaikeuksista. Keskiarvolla 2 tehtyä maalia per ottelu, ei paljon pisteitä salibandyssä oteta.

PSS - Erä II
Ensimmäisessä pelissä Erä II vastan maalinteko ei tulisi myöskään helpottumaan, sillä Erällä on toiseksi vähiten päästettyjä maaleja PSS:n jälkeen. Näin otteluun oli lähdettävä hieman varovaisemmalla taktiikalla, sillä maalitekokilpailuun ei haluttu lähteä tässä tilanteessa.
PSS pystyi ajoittain hallitsemaan peliä, sekä luomaan vaarallisia paikkoja, valitettavasti ratkaisupaikoissa pallot ei taaskaan pomppineet kotijoukkueelle. Ensimmäinen erä mentiin kuitenkin 1-1 tasalukemin. Toisessa erässä vastustaja näytti miten paikat käytetään hyväksi ja he pääsivät 1-3 karkumatkalle. Kolmannessa erässä PSS nosti karvaustaan ja ennen kaikkea pelitempoa, jonka avulla saimme taas pelihallinnan takaisin. PSS:n ainoa ylivoima käytettiin tehokkaasti Lähteemaan “spesiaalilla”. Hyvästä loppukiristä huolimatta, emme päässeet nostamaan tämän vuoden tehtyjen maalien keskiarvoa, joten PSS joutui tyytymään 2-3 tappioon

Lopputuloksesta huolimatta pelasime hyvän pelin. Meillä oli lopuksi kiinni pienistä asioista, aavistuksen onnekkaampi viimeistely olisi riittänyt. Tilanteiden valossa viimeinen erä olisi hyvin voinut päättyä 5-1 jos palaset olisivat loksahdelleet kohdilleen, toteaa Markku Nylén joka toipilaana otti valmennusvastuun ensimmäisessä pelissä.

PSS - Box
Toisessa pelissä PSS:llä muuttui hieman kokoonpano ja samalla joukkue päätti yhdessä rikkoa oman huonon maalintekokarman ja lähteä rohkeasti, energisesti ja nälkäisenä Boxia vastaan.

Joukkue päätti viedä Boxilta kaiken ajan, tilan ja painaa päälle rohkeasti. Todettiin että meitä ei haittaa vaikka Box saisi muutaman vastaiskun, kunhan me pidämme tempoa ja saamme taas maalihanat auki. Peli lähti hyvin rullaamaan ja PSS sai hyvin Boxin ajan ja tilan vietyä. PSS painoi energisesti, lyhyillä vaihdoilla ja hyvällä fiiliksellä ja näin PSS karkasi heti 5-1 johtoon ensimmäisessä erässä. Toisessa erässä ilme alkoi hieman muuttua, vaihdot venyivät, jonka takia jätkät väsyivät vaikka pelattiin 3-ketjulla. Lisäksi taisi yksilöiden ahneus kasvaa ja haluttiin tehdä yhä näyttävämpiä maaleja, eikä enää oltu valmiita tekemään töitä viisikkona, vaan odotettiin että joku muu hoitaa pallon sinne hyvään paikkaan. Boxin vastaiskut lisääntyivät, kun PSS:n karvauksesta katosi terävyys ja karvaus muistutti vain “ympäri kenttää levitettyä reikäjuustoa”. Boxin kaventaessa 5-2 PSSn oli taas herättävä.
 Kolmanteen erään mentäessä pidettiin pieni herätyspuhe. Pelaajat ottivat itseään niskasta kiinni ja PSS sai taas joukkuepelin käyntiin ja vei lopulta pelin 9-2 lukemin.

Tässä pelissä tulee nostaa esille “kakkoskenttä”, Pitkis, Eddie ja Riihis, jotka todella pystyvät laittamaan sovitun paineen ja toivat esille sen energisyyden mitä tarvittiin. Yhdessä pakkien kanssa viisikkokarvauksella ja viisikkohyökkäyksellä kentällinen näytti esimerkillä mitä pelistä haettiin. Kentällisessä jätkät ei hakenut omia pisteitä, vaan hakivat jatkuvaa viisikkopeliä, tukea pallolliselle, liikettä, haastoja ja uskallusta mennä ahtaisiin paikkoihin ja eteenkin maalin eteen. Kun viisikko uskaltaa tehdä yhdessä töitä ja mennään myös epämukavuusalueille, tulee se palkinto pisteidenkin muodossa. Eddie ja Pitkis keräsi hattutemput mieheen ja Riihis täydensi kolmella syötöllään.

Ottelu oli oudon kaksijakoinen, meillä oli hyvää energiaa, mutta sitten myös selkeä notkahdus. Saimme hyvää treeniä ja itseluottamuksen takaisin, vaikka vastustaja ei tällä kertaa pystynytkään haastamaan meitä. Olen todella iloinen että nähtiin nyt energinen, rohkea ja maaleja tekevä joukkue, toteaa toisessa ottelussa peluutuksesta vastannut Karmanheimo.

Fonzie pelaa seuraavat pelinsä Campo-Sportissa 21.1. Siellä vastaan asettuu AC Haki Rollers, joka otti Kokonhallissa täyden pistepotin, eli on pienessä nousukiidossa, sekä KGP joka on jämähtänyt keskikastiin, vaikka on välillä osoittanut hyvää peliä. PSS lähtee seuraavaan turnaukseen luottavaisin mielin, uskoen että laiva on taas käännetty voittojen tielle.

PSS Fonzien etusivu

Sarjataulukko