B tytöt valmiina sarja-avaukseen

23.09.2016

Showtime!

B tyttöjen SM-karsinnoista on kulunut jo runsas kuukausi, mutta nyt tulevana sunnuntaina päästään vihdoin askiin tosipelien merkeissä.

Karsintojen alkulohkossa kahden voiton lisäksi kärsimme 2-1 tappion TPS:lle, mutta jatko-ottelussa kaatui FB Factor melko vaivatta lukemin 8-2. Tämän jälkeen aika on mennyt harjoitusten parissa, treenimatseja on ollut melko harvakseltaan.

Viime viikonloppuna Iittalassa Häme-Cup tuotti ehkä enemmän kysymyksiä kuin vastauksia. Ongelmia oli muutamalla osa-alueella, joista näkyvin oli maalinteko. Kolmeen alkulohkon peliin yksi tehty maali oli nimittäin ’hieman’ turhan vähän. Maanantainen treenimatsi EräViikinkien vieraina tuotti 3-4 tappion, mutta näkyvissä oli himmeää valoa jo tunnelin päässä.

Omaa valmistautumista on hieman haitannut loukkaantumiset, sekä eri pelaajien harjoittelu myös A-tyttöjen, C-tyttöjen ja Naisten ringeissä. Samaan hengenvetoon on kuitenkin todettava, että on hienoa nähdä pelaajien nousevaan merkittäviin rooleihin vanhempien joukkueessa, sekä jopa kivikovassa Naisten liigajengissä.

HämeCupista kokoonpanosta puuttui kolme kärkipakkia, joista Milla Ylikojola on kauden avauksestakin sivussa. Muutoin saadaan rosteria täydennettyä mukavasti. Avauspelissä poissa ovat vielä myös Fanny Pulkkinen ja Sanni Koli, mutta muutoin tarjolla on pelaajia hieman yli maksimimäärän. Uskon että tosipelien alkaessa kaukalossa nähdään vahva PSS; joukkue, joka tulee taistelemaan sijoituksista sarjan kärjessä!

Avausvastustaja on SBS Wirmo Mynämäeltä. Kohtasimme myös karsinnoissa, mutta tuolloin molemmat olivat kärsineet niukat tappiot TPS:lle, ja varmistaneet kuitenkin jatkopelipaikan. Tuon merkityksettömän pelin voitimme 4-2. Tuosta ei voida isoja johtopäätöksiä tehdä, sillä Wirmo keskittyi selvästi jo tulevaan jatko-otteluun (jossa ratkaisivat SM paikan upeasti jatkoaikavoitolla RSS Pantherssista), ja mekin pelasimme rennosti neljällä täydellä hyökkäystriolla. Avausottelussa nähdään toivottavasti hyvää ja vauhdikasta salibandya, toki jännitys voi aiheuttaa virheitä, ja siten ottelun lopputulosta on hankala ennustaa.

PSS rosteri sunnuntaina 25.9 Auroralla klo 12 alkavassa taistossa:

MV:t    Sofia Ahola, Ansku Levälampi

Puolustajat: Veera Nousiainen, Ronja Malmström, Jasmiina Järvinen, Kaisla Ensola, Amanda Barbosa, Mirella Rönnberg, Ronja Virta

Hyökkääjät: Mixu Backman, Cirilla Mäkelä, Kalpana Tarvainen, Laura Kariniemi, Viivi Heikkinen, Tiia Dahlström, Helmi Haakana, Nelli Paananen, Inka Valjus, Aada Heikkinen, Taimi Mikkola

Seuraavassa ohut analyysi sarjan joukkueista:

ERÄVIIKINGIT.   Varsin hankala ja vaikea vastus, ainakin perinteisesti meille. Muutama erinomainen yksilö, jotka pystyvät laukomaan maaleja kovaa ja kaukaa. Sarjan avausottelut näyttävät suunnan.

Arvio: alempaa keskikastia, mutta voi yltää parhaimmillaan suoraan playoff-paikkaankin

LOISTO.  Menetti muutaman tärkeän pelaajan, mutta olisi virhe rankata Loistoa kovin alas. Osaava valmennus ja tasaisen kova rosteri, johon kauden kynnyksellä tuli vielä muutama kova vahvistus lisää.

Arvio: kärkikahinoissa

NORTHERN STARS.  Muutama kova hankinta mm Lohjan suunnalta. Selvitti karsinnat vahvasti ns. puhtaalla ammunnalla, ja tulee olemaan keväällä kova.

Arvio: ylempää keskikastia

PIRKAT.  Rutinoitunut. Sama runko on tahkonut B ja C tyttöjen SM sarjaa jo muutamat vuodet. Muutama loistava yksilö, ja hyvä maalivahti.

Arvio: taistelee runkosarjan ykkössijasta

RANKAT ANKAT.  Otti Loisto-Cupin voiton ja tulee olemaan vahva sarjassa, varsinkin kotonaan. Paljon riippuu miten pystyvät ottamaan pisteitä pitkistä etelän tuplaviikonlopuista

Arvio: Taistelee suorasta playoff-paikasta

SB PRO.  Menetti viime kauden joukkueestaan avainpelaajia, jotka kasvoivat yli-ikäisiksi. Kuinka paljon pelaa Loistosta siirtynyt Matilda Lindström?

Arvio: playoff-paikka kovan työn takana

SBS WIRMO. Oman kylän tytöt voivat hurmion päälle saadessaan yltää vaikka mihin. Toisaalta heikko alku kauteen voi tehdä hommasta vaikeaa. Erittäin mielenkiintoinen tuttavuus!

Arvio: playoff-paikka kovan työn takana

STEELERS.  Loisto-Cupissa peli oli valmiin näköistä. Tulee tälläkin kaudella olemaan vaikea voitettava kelle tahansa. Muutama avainpelaaja saa roolia myös Naisten liigassa

Arvio: Sarjan keskivaiheilla

TPS.  Voitti HämeCupin ilman parhaimpia pelaajiaan, ja oli karsinnoissakin vahva, voittaen melko kovan lohkonsa hienosti. Osin riippuu miten tähtipelaajat ehtivät B peleihin.

Arvio: ylempää keskikastia