Tytöt BSM: PSS-SB Pro raportti

16.10.2016

Auroran taika kestää

PSS pelasi sunnuntaina kauden kolmannen BSM ottelun, ja samalla kolmannen kotipelinsä Auroralla. Vieraspelien kiertue on vuorossa seuraavana, mutta nyt siis saatiin vielä puolustaa kotitaikaa SB Prota vastaan. Seuraavan kotipelin vuoro on vasta joulukuun alussa.

Pro oli avannut kautensa EräViikingit voitolla (8-6), jonka jälkeen tappiosarakkeeseen on kertynyt kaksi merkintää. Rankat Ankat hakivat niukan 2-3 voiton, ja TPS oli kotonaan parempi lukemin 5-1. PSS:llä takana kaksi kotipeliä ja tuloksena 6-4 ja 6-5 voitot Wirmoa ja Steelersiä vastaan.

SB Pron kokoonpanosta puuttui Melissa Rissanen, joka on joukkueensa kärkinimi pistepörssissä. PSS riveistä sivussa olivat A:n runkoon kuuluvat Sanni Koli, Nelli Paananen ja Veera Nousiainen. Nuoremman kaartin Aada Heikkinen ja Taimi Mikkola urakoivat täyden päivätyön lauantain CSM turnauksessa, ja olivat myös lepovuorossa tänään.

Täydellä rosterilla oltiin jälleen liikkeellä kuitenkin, ja ilahduttavaa oli Milla Ylikojolan paluu kokoonpanoon loukkaantumisen jäljiltä. Millan pelissä ei pelitauko tai loukkaantuminen näkynyt ollenkaan; esitys oli vahva eikä minkäänlaista varovaisuutta nähty. Kokoonpanoja oli hieman taas muunneltu, ja uusia ketjukavereita ja pelipaikkojakin oli osalle tarjolla. Kalpana Tarvaisen lauantainen debyytti Naisten IV divarin pelissä maalivahtina oli lupaava, mutta tällä kertaa kuitenkin Sofia Ahola maalin ja Kapsulle maila käteen.

Avauserässä oma pelimme oli paikoin kuin hidastettua kuvaa katsoisi. Jokainen ratkaisu kesti, pallot pomppivat ja polttivat lavoissa turhaa. Toki paikoillekin päästiin, mutta SB Pron erinomainen maalivahti Juulia Kataja esti aikeemme, ja avasi vahvoilla heitoillaan Pron muutamalla maukkaalle tekopaikalle. Myös nopeat Pro-hyökkääjät haastoivat ajoittain hyvin, ja ensimmäisen erän loppupuolella Sofia maalissa venyi muutamaan huikeaan torjuntaan. Tauolle lukemissa 0-0, vaikka molemmissa päissä olisi helposti voinut pariin otteeseen soida.

Toisessa erässä omaan avauspelaamiseen saatiin hiukan lisää rohkeutta ja nopeutta. Tilanteita saatiin luotua, ja nopean hyökkäyksen päätteeksi Mixu Backman jakoi mainion tekopaikan Jasmiina Järviselle, mutta Kataja tuli vastaan erinomaisesti. Irtopallo taisteltiin omille, ja heti perään uudestaan sama kombo. Tällä kertaa Jasmiina ei erehtynyt, vaan pallo reppuun.  SB Pro muistutteli ajoittain vaarallisesti vastahyökkäyksillä, joista moni sai alkunsa mv-Juulian avauksista. Erä oli kuitenkin PSS:n, ja muutama minuutti ennen taukoa Jasmiina iski digitaaleille 2-0 Kapsun syötöstä. Sofia maalissa jatkoi erinomaisia otteitaan, ja Juulia oli Pro-maalissa myös todellisessa tulituksessa. Torjunnat vieraille 7-18.

Kolmannessa erässä vieraat tuntuivat hieman väsyvän kapealla rosterillaan, ja paikkoja oli lisämaaleihinkin. Viimeistely oli kuitenkin paikoin jopa erittäin heikkoa ja pallo tuntui pomppivan pahasti ratkaisuhetkillä. Prolle tarjottiin vielä mahdollisuutta nousta mukaan peliin, kun 10 minuuttia ennen loppua tuomarit taikoivat jostain kaksiminuuttisen Amanda Barbosalle. Keskialueen pallontavoittelutilanteessa maila kopsahti Pro pelaajan mailaan, ja tuomio oli hieman yllättävä. Samalla linjalla koko peli olisi pelattu vajaalla. Alivoima kesti kuitenkin, ja lopussa pystyttiin kontrolloimaan peliä ihan hyvin. Ansaittu voitto tuloksena, mutta marginaalit näissä peleissä ovat pieniä.

PSS riveistä Tiia Dahlströmin johtama ketju väsäsi molemmat osumat, ja maalintekijä Jasmiina otti suurta vastuuta pallollisena. Muilta ketjuiltakin nähtiin pirteitä otteita, vaikka esimerkiksi Cirilla Mäkelän uusi pelipaikkakokeilu ei-tutussa ketjussa hiukan aiheutti jopa ’melkeintuskastumista’. Puolustussuuntaan kaikkien ketjujen asenne ja työmäärä oli melko lailla kohdallaan. Ansaitusti ykköspelaajana palkittiin Sofia Ahola.

Pro-leiristä kenttäpelaajista nopea ja taitava Kaie Sinor oli vaarallinen, ja Juulia Kataja maalissa oli erittäin hyvä.

Kun tämän kierroksen loput ottelut pelataan viikon päästä, on Prolla ja PSS:llä edessä neljän viikon tauko. Kotipelit ovat hetken myös tauolla, kun seuraavaksi suuntaamme 13.11 Ouluun Rankkojen Ankkojen vieraaksi, ja viikko siitä eteenpäin on edessä tuplaviikonloppu Turussa Loiston ja TPS vieraana.