BTSM: PSS ja Northern Stars tasuriin

04.12.2016

PSS ja Northern Stars pistejakoon BSM:ssä

PSS B tytöt palasivat kotisaliin perjantai-iltana, kun vieraaksi saapui Northern Stars Espoosta. Molemmat joukkueet olivat edellisessä ottelussaan menettänet pisteitä EräViikinkejä vastaan; Stars napsi sentään pisteen 5-5 tasurilla, kun taas PSS kärsi 3-4 tappion. Nyt siis molemmille tähtäimessä uusi potentiaalisen voittoputken alku.

Molemmilla joukkueilla täydet kolme ketjua, ja ei juurikaan loukkaantumisia. Northern Starsilla avainpelaajat mukana, PSS:llä muutamia A:ssa pelaavia sivussa, mutta vahva ja iskukykyinen joukkue kuitenkin kehissä.

Alku oli huomattavasti vahvempaa PSS-likoilta, kuin esimerkiksi viikon takaisen EräViikinki -ottelun alkuhetket. Pallo liikkui hyvin, ja huolellisuuskin oli jo kohtuu mukavalla tasolla. Erä oli tasainen ja maalintekopaikkoja siunaantui molemmille joukkueille, mutta maalivahdit, Starsin Annika Hytönen ja PSS:n Jenna Järvinen olivat erinomaisia tonteillaan. Helmi Haakanan kaukolaukaus napsuu jo Stars-maalin kehikkoon, ennenkuin ajassa 13.40 kotijoukkue iskee avausosuman; Cirilla Mäkelä laukoin Kalpana Tarvaisen esityöstä pallon maalin kattoon. Taukolukemiksi 1-0.

Toisessa erässä Northern Stars tasoitti nopeasti. Hieman harkitsematon vastahyökkäys, kun vaihto oli kesken näkyi tulostaululla. Stars katkoi hyökkäyksen ja toimitti palloa maalille, josta vieraiden tehopelaaja Jenni Torkki iski reboundin häkkiin. PSS esiintyi hieman hallitsevan osapuolena ja Annika Starsin maalissa jouti venymään muutaman kerran maagisiin torjuntoihin. Erinomaisen maskin takaa tullut Ronja Malmströmin putoava lehti liimautui vierasveskarin hyppysiin, ja Inka Valjuksen kova ja tarkka veto päätyi yhden käden liimaukseen.

Erän aivan loppupuolella Kalpana toimitti kulmavaparin maalille, jonka Mixu Backman taidokkaasti löi ilmasta maaliin. 2-1. Näin luultiin. Kauempana ollut tuomari näytti kuitenkin korkeata mailaa, ja kuulemma keskialueella olisi mennyt läpi, mutta ei maalintekotilanteessa. Maali tehtiin suunnilleen polven korkeudelta, joten makuasia. Perustelu lähentelee kuitenkin koomisuutta. Näin toiselle tauolle siis tasalukemissa.

Kolmas erä jatkui siitä mihin toinen jäi. PSS hallitsee hienokseltaan, mutta Stars on vaarallinen. Meillä on ajoittain turhan suuria vaikeuksia peittää vastustajan sinnikkäitä yrityksiä toimittaa pallo kaukaa meidän luukulle. Erän alkupuolella Kalpana iskee lähietäisyydeltä pallon verkkoon Milla Ylikojolan esityöstä. Paikkoja lisäosumiinkin on, mutta Northern Stars ei luovuta ja iskee. Oona Neulasalmi saa Annika Hytösen avauksen laitaan, ja etenee nopealla haastolla. Yksykkösen voitto, ja maailmanluokan viimeistely maalin kattoon: 2-2.

Viimeisellä kympillä meillä on paikkamme, mutta kentän paras pelaaja Stars-veskari Annika pitää luukut kiinni. Aivan ottelun loppuhetkillä ovat pisteet livahtaa vieraille. Stars väsää muutaman vaarallisen tekopaikan, ja muutama sekunti ennen loppu pallo käy PSS-maalin ylärimassa, ja kimpoaa siitä vielä lähes suoraan alaspäin, mutta ei aivan maalin puolelle. Kun jatkoajalla meidän tolppakin vielä kilahtaa kertaalleen, niin lopputulos 2-2 on kuitenkin molemmille joukkueille varmasti ok tulos.

Vierasjoukkueesta odotetusti Jenni Torkki oli vaarallinen haastoissaan, ja lopussa oli millien päässä ratkaista ottelun. Annika Hytönen torjui varsinaisella peliajalla pisteen joukkueelleen, ja kirjautti 36 torjuntaa, mutta myös PSS maalissa Jenna Järvinen oli erittäin hyvä 20 torjunnallaan. PSS esitys oli huomattavasti parempi kuin viikko sitten, ja virheiden määrää saatiin paljon vähennettyä.

Northern Stars jatkaa sarjan keskikastissa, ja piste pitää joukkueen kuuden joukossa, ja taistelussa myös playoff kotiedusta. Paljon on tosin vielä pelejä jäljellä, ja Starsilla on hyvät mahdollisuudet lisätä pistesaldoaan vielä ennen vuodenvaihdetta SB Prota ja Steelersiä vastaan. PSS:n osalta viikon päästä on luvassa syyskauden viimeinen SM-peli, kun matkapeli suuntaa Pirkanmaalle sarjakärjen vieraaksi. Pirkat-PSS pelataan perjantaina, ja vastus ei siis tästä varsinaisesti ainakaan heikkene.

Ennakkoa tulossa viikolla, jonka jälkeen puidaan pikkuhiljaa yhteen syyskautta kokonaisuudessaan! Stay tuned!