BTSM: HFC takana ja Wirmo edessä

12.01.2017

B-tytöillä kalenterivuoden avaus takana.. ja edessä!

PSS B tytöt aloittivat uuden vuoden vauhdilla, kun harjoitukset pyörähtivät intensiivisesti käyntiin ja HFC turnaus häämötti edessä. Treeneissä väkeä ei vielä ollut kuin pipoa, mutta turnaukseen saatiin kasaan kuitenkin 13 kenttäpelaajaa, jotka eivät olleet sairas- tai lomalistoilla.

Jättimäinen tapahtuma, HFC, ja B tyttöjen sarja johon jo viime vuoden C tytöt osallistuivat tällä rungolla, oli siis agendassa, ja todettakoon heti että Myllypuron Arena Center osoittautui jälleen todella tukalaksi paikaksi talvisaikaan isolle turneelle. Kapeat käytävät, heikot kahvilatilat, ja täysin tukossa olevat portaikot eivät ole toimiva yhtälö kun sadat junioripelaajat huoltojoukkoineen miehittivät tilat. Onneksi perjantaina turnauksen kanssa samaan aikaan alkaneet -20 asteen pakkaset tarvittaessa viilensivät tunteet nopeasti.

PSS B tyttöjen kanssa samassa lohkossa taistelivat EräViikinkien B:n edustus, Tiikerit, ja naapurista ÅIF. Avauspäivän otteluista Tikruja ja Åiffia vastaan kairattiin 5-0 ja 4-1 voitot. Lauantaina taisteltiin ErVistä lohkon kärkimittelössä 2-0 voitto, ja illan puolivälierissä vastaan napsahti toisesta lohkosta pirteä EräViikinkien akatemia, joka koostui lähinnä C-ikäisistä tytöistä. Muutaman maalin päässä oli myös todellinen paikallispeli, sillä PSS C tytöt tippuivat maalierolla ylemmän kaavion pudotuspeleistä.

ErVin akatemia esitti parastaan, ja taisteli pitkään tasaisesti voitosta, mutta välieräpaikka irtosi meille kuitenkin lukemin 4-1. Turnauskaavio heitti välieriin meille vastaan jälleen EräViikinkien ykkösjoukkueen, ja tälläkin kertaa tasaista oli loppuun asti. Ensimmäinen erä oli melko laadukasta sählybandya, ja molempiin päihin mentiin vauhdikkaasti. Toisessa erässä iskimme avausmaalin, ja vapauttava 2-0 osuma meille viimeisellä minuutilla tyhjiin.

Finaalin selvisi vastustajaksi ÅIF, joka kukisti matkalla hienosti Steelersin ja SB Pron. Vaikka pelaajamäärä meillä oli loukkaantumisen takia huvennut, niin energiaa riitti silti. Hienouksia ei enää nähty, vaan rutiininomainen esitys riitti hyvin taistellutta mutta astetta kevyempää vastustajaa vastaan. Loppulukemat 5-1 ja turnausvoitto oli tosiasia. Mukavasti pelikokemusta saatiin alle, mutta hieman harmitti, että kuudesta pelatusta ottelusta 3 oli ErVin joukkueita ja 2 ÅIFfia vastaan. Turnauksen hahmoja olivat menestyksekkäästi sentterin paikkaakin kokeillut Milla Ylikojola, tutusti pörssin kärjestä löytynyt duo Mixu Backman – Kalpana Tarvainen, muutaman hienon maalin laukonut energinen Inka Valjus, sekä erinomaisesti onnistunut veskarikaksikko Oona Rantala – Sofia Ahola.

Näin vuoden avaus paketissa, ja samalla myös edessä, sillä SM-sarja jatkuu heti tulevana lauantaina. Matkapeli suuntautuu Mynämäelle, jossa pirteä Wirmo ottaa meidät vastaan HaNi-halliin. Wirmolla on arvatenkin paras kotiyleisökeskiarvo, joten hieno paikka vierailla, varsinkin kun joukkue on napsinut mukavasti pisteitä viime otteluistaan.

Ennen joulutauko Wirmo hävisi kärkijengi Pirkoille, mutta sitä ennen kulhoon oli napsunut kolme perättäistä voittoa, joilla Wirmo on noussut sijalle seitsemän, vain pari pongoa suorasta playoff-paikasta. Pietilän sisaruksista Olivia on jengin syömähammas, ja naputellut pörssin top kymppiin tehoilla 12+8. Joukkueen sisäiseen top kymppiin mahtuu myös veskari Erika Rekola, joka hyvien torjuntojen lisäksi on avannut peliä parin syöttöpisteen verran. Wirmo on siis alkuvaikeuksien jälkeen ilmoittautunut toden teolla geimeihin mukaan, joukkue on kerännyt kehuja muilta valmentajilta yhtenäisyydellään ja viisikkopelillään.

PSS tytöistä osaan on iskenyt flunssakuumetta HFC:n peruilta, mutta toipuminen on ollut melko hyvää, eikä siis lähes tappavan laatuista miesflunssaa ole ollut havaittavissa. Varmoja poissaolijoita on ainoastaan matkoilla oleva Helmi Haakana, joten isosta rosterista päästään muokkaamaan kenttiä.

Lauantain Wirmo-pelin jälkeen ei seuraavaa tarvitse pitkään odotella, kun tiistaina 17.1 suuntaamme Steelersin vieraaksi Iittalaan. Tammikuussa pääsemme pitkästä aikaa myös Auroran valoihin, kun TPS saapuu vieraaksi 22.1.