BTSM: Kalenterivuoden avaus lännessä takana

15.01.2017

Vuoden avaus toi vieraspisteet Wirmolta

Kalenterivuosi avattiin SM-sarjan osalta matkapelillä Wirmon kotipyhättöön eli Mynämäen HaNi-halliin. Lähtökohdat otteluun olivat mielenkiintoiset, sillä kotijoukkue SBS Wirmo oli esittänyt syyskauden lopussa hienoja otteita ja noussut taisteluun playoff-paikasta. PSS lähti otteluun alla syyskauden päätöspelistä kairattu voitto kärkijoukkue Pirkoista, ja takataskussa myös HFC mestaruus, joka toki tuli iloisesti surffaillen. Nyt edessä oli sopiva testi, sekä henkisesti että pelillisesti.

Isona teemana joukkueella on ehjä ottelukokonaisuus tapahtumana, sekä kauden päätöstä kohden nostaa urheilullisuutta ja yhtenäisyyttä. Vaikka isoja askelia on vielä edessä, niin erittäin hyvä Pirkat-peli sai jatkoa myös Mynämäellä. Valmistautuminen, asenne ja joukkueen yleisilme olivat hyvällä tasolla.

Ottelu käynnistyi vauhdikkaasti, ja pariin ensimmäiseen vaihtoon saatiinkin herkulliset tekopaikat, kuitenkin ilman tulosta. Avausmaalia ei kuitenkaan kauaa tarvinnut odottaa. Wirmolle avautui vastahyökkäyksestä hyvä paikka, mutta PSS veskari Jenna Järvinen peitti tilanteen hyvin. Heti perään Veera Nousiainen vapautti Kalpana Tarvaisen laidasta puolittaiseen läpiajoon ja Kapsu iski varmasti pallon reppuun; 0-1.

Seuraavat tilastomerkinnät olivat kohtuullisen heppoisesti tuomitut jäähyt. PSs:n Inka Valjus osui hieman mailallaan vastustajan mailaan, ja viisi minuuttia myöhemmin Wirmon Jalmiina Varjonen haki kontaktia laidassa. Molemmista olisi ehkä vaparilla selvitty. PSS alivoima kesti omansa, mutta Wirmo-av joutui taipumaan. Mixu Backman syötti kulmasta takatolpille josta Inka latoi vieraat parin maalin johtoon.

Vielä erän loppuun Anni Lempiäinen passitettiin istunnolle vähintäänkin semiohkaisesta mailaan painamisesta. Ykkös-av ei kauaa tätä katsellut, vaan namutteli pallon Mixun ja Veeran kautta takatolpille ja Kapsun viimeisteli illan toisensa ja ottelun hienoimman häkin vajaalla. Loppuerä mentiin maaleitta, ja siten meidän kannalta mielekkäästä tilanteesta tauolle.

Nollakolmetilanne toi omat haasteensa toiseen erään lähdettäessä. Mieleen tuli syksyinen TPS peli, ja useamman maalin johto, joka aiheutti levottomuutta ja huolettomuutta, joka yrityksistä huolimatta korjaantui vasta kun vastustaja oli iskenyt pakollisen kavennuksen. Tällä kertaa onnistuttiin paremmin. Toisen erän ensimmäinen kymppi oli tasaista, jossa molemmilla oli paikkansa. Molemmat maalivahdit torjuivat hyvin, ja Wirmon veskari Erika Rekola väläytti vaarallista avaustaan josta muodostui yksi todellinen tekopaikkakin. Erän ensimmäinen osuma nähtiin vasta ajassa 32.25, kun Inka osui toistamiseen. Inka taisteli Anna Saarikon laukauksen irtopallon itselleen ja survoi läheltä pallon sisään. Minuuttia myöhemmin Aada Heikkinen katkoi Wirmo-pakin syötön ja napautti maalin kattoon jo ratkaisevan oloisen 0-5 johdon.

Wirmo-aikalisä muutti kuitenkin pelin flown. Heti seuraavassa vaihdossa tarjosimme vastalahjana harhasyötön, josta Wirmon Saana Lenkkeri laukoi kovaa ja tarkasti 1-5 kavennuksen. Hetkeä myöhemmin Wirmo onnistui toistamiseen meidän huolimattomuuden avulla. Johanna Tokoi onnistui iskemään irtopallon muutaman pompun kautta Jennan selän taakse, ja tässä vaiheessa voisi melkein todeta klassisesti ’it’s a brand new ballgame’.  Erän loppu oli kuitenkin riittävän hyvin hallussa, joten kolmen maalin johdossa päätöserään.

Kolmannen alku oli taas meidän kannalta onnistunut. Veera lähti pallollisena nousuun, ja Milla Ylikojola liikkui vetotonteille. Reboundin verkkoon iski Kalpana, joka sai samalla hatullisen täyteen. Peli oli käytännössä ohi pari minuuttia myöhemmin, kun Mixu sai Millalta pallon laitaan ja ajoi läpi viimeistellen lukemat 2-7. Ykkösketju väsäsi vielä yhden illan päätteeksi kun Veera löi tulostaululle lopputuloksen 2-8 Mixun passista.

Ihan koko totuutta loppulukemat eivät kertoneet, vaikka SBS Wirmo ei selvästikään ollut kovin lähellä kauden parhaimpia esityksiään. Torjuntalukemat kertoivat tasaisemmasta pelistä, ja vauhtia oli parhaimmillaan mukavasti, mutta ei ollut meiltäkään aivan paras mahdollinen esitys.

Tyytyväinen pitää olla pisteiden lisäksi myös siihen miten kaikki kentät saivat luotua lukuisia laadukkaita tekopaikkoja. Ykkönen toki ratkaisi omalta osaltaan ottelun, mutta kaikki kentät onnistuivat maalinteossa, ja yyveelläkin saatin pallo katiskaan.

Parhaana palkittu Veera Nousiainen iski 1+2, samoin Mixu Backman. Kalpana Tarvainen latoi 3+0 ja Milla Ylikojola keräsi 0+2. Jenna Järvinen maalissa oli vakuuttava. Kakkosessa Viivin laidoilla taistelevat minionit Aada ja Taimi olivat energisiä, ja paikkoja oli enemmänkin kuin yhteen osumaan. Kolmosellakin paikkoja riitti ja Inka Valjus oli totutun vahva, ja palkintona pari osumaan. Puolustuksen osalta muutamasta virheestä huolimatta suoritus oli melko ehjä, ja esimerkiksi Wirmon pörssihirmu Olivia Pietilä jäi pisteittä.

Jatkoa seuraa nopeasti, kun tiistain arkipelissä matkustamme Iittalaan Steelersin vieraiksi. Ensi sunnuntaina 22.1 on luvassa paluu Auroralle, kun vieraaksi saamme TPS:n Turusta. Tuolloin peli starttaa klo 17!