Pirkat haki pisteet - BTSM runkosarjassa panoksia riittää vielä!

13.03.2017

B-tyttöjen SM-runkosarja lähestyy loppuaan!

PSS pelasi viimeistä edellisen runkosarjan ottelunsa Auroralla perjantai-iltana Pirkkoja vastaan. Pirkat varmisteli voitollaan asemansa sarjakakkosena, ja omaa vielä mahdollisuudet kärkipaikkaankin, ennen viimeistä viikonloppua.

PSS riveistä puuttui muutamia pelaajia, Alisa Kettunen ja Cirilla Mäkelä olivat sivussa, samoin pikku loukeista kärsineet Mirella Rönnberg, Amanda Barbosa ja Helmi Haakana. Kokoon saatiin kuitenkin täysi rosteri, ja pelin alku näyttikin hyvältä kun alle minuutissa Laura Kariniemi osui Anna Saarikon syötöstä. Pirkat tasoitti kuitenkin nopeasti Inka Kujamäen toimesta, kun omassa päässä vastustaja voittoikäytännössä kahdella viittä vastaan tilanteen. Pinja Myllymäki vei Pirkat vielä ensimmäisellä kympillä 1-2 taukojohtoon vaparista, jota edelsi jälleen kerran karkea vaihtovirhe.

Toisen erän alkuun Pirkkojen Suvi Hämäläinen suti lähietäisyydeltä vieraat jo 1-3 johtoon. Tämän jälkeen saatiin hieman otetta pelistä, ja pystyttiin luomaan pitkiä painostusjaksoja Pirkka-maalille. Torjunnat toisessa erässä 8-15 vastustajalle, mutta ei maaleja.

Kolmas erä jatkui samoissa merkeissä, eli painetta luotiin, ja tekopaikkoja siunaantui. Kolmen minuutin jälkeen tulostakin syntyi, kun Tiia Dahlström kavensi Mixu Backmanin syötöstä. Mutta niin vain seuraavassa vaihdossa soi taas omissa. Löysä puolustus maalin edessä, ja Suvi tekee illan toisensa. Kohtuullisen hyvä peli-ilme jatkui kuitenkin, ja Lauran kaukoveto Veeran Nousiaisen syötöstä muutti tilanteeksi 3-4. Tasoitusta ei saada kuitenkaanaikaiseksi, ja Pirkat kuittaa vastahyökkäyksestä 3-5, maalintekijänä Mila Manninen.

Tämän jälkeen päästiin vielä yrittämään kavennusta ylivoimalla, mutta tuloksetta, ja viisi minuuttia ennen loppua Pinja iskee jo ratkaisevan oloisen 3-6 osuman taululle. Vielä ennen loppua Mila iskee loppulukemiksi 3-7, ja toinen perättäinen kotitappio on tosiasia.

Kotijoukkueesta pirteitä otteita esitti pakkina pelannut ja harvakseltaan B-tyttöjen paidassa nähty Fanny Pulkkinen. Kahden maalin Laura palkittiin PSS:n pirteimpänä. Vierailta ykköstykki Suvi Hämäläinen oli totutun tehokas, 2+2. Ansaitusti Pirkoilta palkittiin niin ikään neljän pisteen iltaa viettänyt Inka Kujamäki, 1+3.

Tappion myötä PSS:n runkosarjan sijoitus tulee olemaan kolmas. Jäljellä on vielä viimeinen runkosarjapeli, vastassa EräViikingit Auroralla sunnuntaina. Pirkat ja Loisto ovat kuitenkin jo tavoittamattomissa, ja Rankat Ankat neljäntenä kuuden pisteen päässä. Puolivälierävastus selviää parin viikon päästä, kun play-off karsinnat ovat pelattu.

Muilta osin sarja jatkuu vielä erittäin mielenkiintoisissa merkeissä. Sijat 5.-9. ovat nimittäin kaikki täysin auki! Sarjan viitonen ja kuutonen siis lunastavat suoran playoff-paikan, ja sijat 7. ja 8. pääsevät playoff-karsintoihin. Kahdelle viimeiselle sarja on ohi. SB Pro jää viimeiseksi, mutta muilla jännitystä riittää.

EräViikingit voitti sunnuntaina Wirmon todella tärkeässä pelissä, ja on nyt samoissa pisteissä (11 p) Steelersin kanssa (sijat 8. ja 9.) Northern Stars seitsemäntenä 12 pisteellä, ja samoissa pisteissä kuudentena TPS. Wirmo olisi eilen pystynyt varmistamaan suoran playoff-paikan, mutta on edelleen viidentenä 13 pisteellä. Wirmon asemaa heikentää se, että joukkueella on vain yksi peli jäljellä, ja vastassa heillä vahva Pirkat. Muilla viivataistelun joukkueilla on kaksi peliä pelaamatta. Tilanne viivan tuntumassa näyttää juuri nyt siis tältä:

5. Wirmo  13 p

6. TPS        12 p

7. Northern Stars  12 p

8. Steelers   11 p

9. EräViikingit   11 p

Eli jännitystä riittää, ja heti tiistai-iltana Steelers kohtaa tärkeässä pelissä kotonaan TPS:n. Steelersin lisäksi Northern Starsilla on mukavasti kaikki palikat omissa käsissä, kun vastaan asetuvat perjantain herkkupalassa EräViikingit. Sunnuntaina pohjolan tähdet kohtaavat juurikin Steelersin. TPS kohtaa toisessa ottelussansa ilman panosta pelaavat Rankat Ankat, ja EräViikingit siis saapuvat Porvooseen runkosarjan päätökseen. Todella mielenkiintoinen tilanne, jossa viidestä joukkueesta kaksi nappaa suoran playoff-paikan, kaksi karsii playoff-paikasta, ja yksi jää tylysti rannalle.

Loppuun rohkea veikkaus,

NÄIN KÄY: