BTSM: PSS-EräViikingit raportti

20.03.2017

BTSM: Runkosarja pakettiin voitolla

Auroran sunnuntai-illassa saatiin päätökseen B-tyttöjen SM-runkosarja. Vierailija EräViikingit tarvitsi pisteitä varmistaakseen suoran playoff-paikan, mutta kotijoukkueelta ei liiemmälti apuja herunut. 11-3 voitto PSS:lle tiesi ErVille playoff-karsintapaikkaa. Sijoitusten kannalta merkittävin ottelu pelattiin Espoossa, jossa Northern Stars ei kyennyt ottamaan pisteitä Steelersiltä ja jäi näin yhdeksänneksi.

Agressiivisesti aloittanut PSS otti ottelussa kuskin paikan nopeasti kun kolmannella minuutilla kapteeni Ronja Malmströmin mainio lättysyöttö löysi Mixu Backmanin; 1-0. Viivi Heikkinen laukoi Taimi Mikkolan passin seuraavassa vaihdossa häkkiin, ja tilanne jo 2-0. Seuraavia tilastomerkintöjä saatiin odotella hieman pidempään. Maalivahti Jenna Järvisen kova avaus laitaan vapautti Mixun puolittaiseen läpiajoon josta pallo hieman onnekkaastikin löysi tiensä verkkoon. Vielä viisiminuuttia ennen erän loppua C-tyttökaksikko karkasi 2 vs 1 hyökkäykseen ja hassuttelivat komeasti tilanteeksi 4-0. Maalarina Taimi, ja syöttäjän Aada Heikkinen.

Erä ei ollut aivan lukemien mukainen, sillä torjunnat menivät lähes tasan, ja ErVillä oli muutama maukas tekopaikka, mutta tarkkuus puuttui ja onnikaan ei aivan ollut puolella.

Toiseen erään vaihdettiin sisään Anni-Helmi-Inka hyökkäystrio, ja tulosta syntyi nopeasti. Helmi Haakana syötti ja Inka Valjus viimeisteli 5-0 johdon heti alkuminuuteilla. Minion ketjussa osat vaihtuivat seuraavaan maaliin, kun Taimi syötti ja Aada viimeisteli. Kuuden minuutin kohdalla ErVi rikkoi kuparisen kun Anna Järvelä laukoi 6-1.

Ykkösketjuna kokeili uusi kombo, kun Veera Nousiainen ja Alisa kettunen oli istutettu Cirilla Mäkelän laitoihin. Käynnistymisvaikeuksien jälkeen hyökkäyksen vyöryivät vastustajan maalia kohti, ja ottelun puolivälissä Ciri onnistuikin Veeran syötöstä. Seuraava maali oli jälleen ottelun terävimmän kentällisen käsialaa, kun Aada riisti pallon päädystä ja ajoi röyhkeästi maalille: 8-1. Erän loppupuolella merkattiin molemmille vielä yhdet, kun Veera vei PSS:n 9-1 johtoon, ja Tytti Virta viimeisteli taukolukemiksi 9-2.

Kolmanteen erään Taimi-Viivi-Aada huilamaan ja Mixu-Laura-Kapsu takaisin tuleen. Suurimmat menohalut oli jo tyynnytetty, ja päätöserä oli hieman rauhallisempaa tempoltaan. Helmi kuittasi Inkan syötöstä 10-2, ja Veera lisäsi maalisaldoaan yhdellä laukoen taululle 11-2. ErVin Nea Tervonen osui kertaalleen vielä, ja loppulukemat siis 11-3.

Varsin ehjä ja hyvä peli kotijoukkueelta kokonaisuudessaan. Kaikille ketjuille tuli onnistumisia, ja työmäärä omaan päähänkin oli pääosin kiitettävällä tasolla. A-tytöistä käytössä ollut nelikko Alisa-Ciri-Veera ja puolustaja Fanny Pulkkinen osoittivat jälleen olevansa vahvistuksia jatkoja ajatellen. Pakki Vilma Kallio on pitkän poissaolon jälkeen sopeutunut SM-tempoon erittäin hyvin. Puolustajat onnistuivat kaikki kautta linjan melko hyvin. Hieman pallottoman puolustamisessa ja avauksissa tarvitaan vielä terävyyttä.

Hyökkäyspäähän maaleja ja tekopaikkoja syntyi paljon, ja on loistavaa huomata että tehoa löytyy myös silloin kun ykköstykeillä on hieman hiljaisempi päivä. Tänään Taimi-Viivi-Aada ketju oli vahva, energinen ja tehokas, ja ovat vahvasti kiinni isoissa minuuteissa, vaikka toki C-pelit edellä Taimin ja Aadan osalta mennään. Inka oli kentälle päästessään jälleen vaarallinen ja tekee töitä hartiavoimin. Jatkoa ajatellen edessä on positiivinen ongelma, kun koko rosteri on osoittanut pystyvänsä kantamaan vastuuta.

Viikon päästä vuorossa on siis playoff-karsintoja, ja sunnuntaina selviää jatko-ohjelma, sekä puolivälierien vastustaja.