Valmentajakoulutuksista valmistuneita

05.05.2017

PSS on asettanut yhdeksi päätavoitteekseen valmennustoiminnan kehittämisen ja tukemisen. Kauden aikana Salibandyliiton eri koulutusvaiheissa oli mukana parisen kymmentä Porvoon Salibandyseuran valmentajaa.

Valmentajan ammattitutkinto - Huippuvalmentajakoulutus, VAT-HVK

- Johan Tuominen, D2-pojat

Koulutuksen sisältö:

VAT – HVK -salibandyn valmentajakoulutus antaa valmiudet edustustason joukkueiden valmentamiseen ja johtamiseen sekä nuoren huippupelaajan kehittämiseen. Koulutuksessa suunnitellaan, johdetaan ja arvioidaan Salibandyliiton tapahtumissa nuorten maajoukkuetason urheilijoiden harjoittelua ja pelaamista. Painopisteenä on yksilön ja joukkueen kokonaisvaltainen kehittäminen.  VAT – HVK -koulutus on prosessikoulutus ja sisältää Valmentajan Ammattitutkinnon (VAT).

Huippuvalmentajakoulutus, HVK

- Vesa Pulkkinen, A-tytöt

Koulutuksen sisältö:

HVK. Koulutuksen kesto yhteensä 300 oppituntia (lähiopetus 100h ja itseopiskelu ja oppimistehtävät
200h). Koulutus on suunnattu huippusalibandyyn tähtääville ja valmentaville.
Koulutus antaa entistä paremmat valmiudet hyödyntää teoriatietoa käytännön valmennustyössä. Valmentajalla on kyky kehittää urheilijoita ja joukkuetta kokonaisvaltaisesti pitkällä aikavälillä sekä valmiudet edustustason joukkueiden valmentamiseen ja johtamiseen sekä nuorten huippupelaajien kehittämiseen.

SBV1 valmentajakoulutuksen suorittivat kauden 2016-2017 aikana seuraavat valmentajat:

- Alexander Ilkka, Nappulat & G-pojat
- Jesse Koskelainen, F1-pojat & kerhot
- Mikko Peltonen, F2-pojat
- Noora Kuisma, F1-pojat & kerhot
- Pekka Rinne, Nappulat
- Raimo Myrtenblad, F2-pojat
- Sebastian Lommi, F1-pojat
- Toni Koso, G-pojat

- Venla Hokka, F-tytöt

Koulutksen sisältö:

SBV1. Koulutuksen kesto yhteensä 100 oppituntia (lähiopetus 40h ja itseopiskelu ja oppimistehtävät
60h). Koulutus on suunnattu erityisesti lasten ja nuorten valmennuksessa toimiville valmentajille.
Koulutuksen sisältö painottuu lasten ja nuorten kasvuun ja kehitykseen, harjoittelun
painopistealueisiin eri ikäkausina, lajitaitojen opettamiseen ja pelaamalla oppimiseen. Valmennuskoulutusprosessin tavoitteena on päivittäisvalmennuksen laadun kehittyminen.

Valmennus
• Nuoren kasvu ja kehitys
• Lapsuus ja nuorisourheilun herkkyyskaudet, hermoston ja taitavuuden kehittäminen
• Lapsuus- ja nuorisovaiheen fyysinen harjoittelu
• Ohjaaminen, opettaminen ja oppiminen

Lajivalmennus
• Lajin tekniset valmiudet ja taidot
• Harjoituksen organisointi ja suunnittelu
• Pelitilanneroolit ja pelin oppiminen
• Harjoitusjakson suunnittelu

Säbämestarikoulutuksessa mukana olleet seuran valmentajat:

- Johnny Lindqvist, D-tytöt
- Jeremias Palomäki, F1-pojat
- Lari Juumajärvi, E2-pojat & F2-pojat
- Raimo Myrtenblad, F2-pojat
- Johan Korander, F2-pojat
- Alexander Ilkka, G-pojat & Nappulat
- Lasse Inget, G-pojat

Koulutuksen sisältö:

Koulutuksen kesto 2 tuntia teoriaa ja 2 tuntia käytäntöä. Koulutus on suunnattu erityisesti lasten ja nuorten valmennuksessa toimiville valmentajille. Koulutus tarjoaa malleja harjoitusten organisointiin, taidon opettamiseen ja yksittäisen harjoituskerran hallintaan tavoitteiden suuntaisesti.

Isot onnittelut kaikille koulutuksista valmistuneille!

Valmentajan jatkuva itsensä kehittäminen on avain pelaajan ja seuran valmennustoiminnan kehitykselle.

"Seuran valmennuslinja mukaisesti tavoitteena on luoda valmentajille oma valmentajapolku. Toki jokainen valmentaja osallistuu omien mahdollisuuksien mukaan, mutta seurana meidän pitää pystyä luomaan mahdollisuuksia kaikille." aloittaa seuran valmennuspäällikkö Sauli Hynynen.

"Yhtenä osana tätä valmentajapolkua ovat Salibandyliiton järjestämät valmentajakoulutukset. Meillä oli tällä kaudella käynnissä SBV1 koulutus yhteistyössä ÅIF:n kanssa. Mukana oli yhteensä 20 valmentajaa, joista puolet tuli Porvoon Salibandyseurasta. Valmentajilta ja koulutuksen pitäjältä saadun palautteen perusteella tämä yhteistyöhön perustuva malli sai paljon kiitosta, joten iso peukku myös Sipoon suuntaan.
Valmentajapolku.PNG"Tämän lisäksi Johan Tuominen (D2-pojat) suoritti yhdistetyn tason 3 huippuvalmennuskoulutuksen sekä valmentajan ammattitutkinnon. Kovan luokan suoritus Johanilta! Myös A-tyttöjen valmentaja Vesa Pulkkinen suoritti tason 3 huippuvalmentajakoulutuksen. Joten monella rintamalla mentiin taas askelia eteenpäin. Keväällä 2017 Eerikkilässä on alkamassa SBV2 valmentajakoulutus, jonne pyritään saamaan seurasta 2-4 valmentajaa mukaan."

"Seura järjestää myös sisäistä koulutusta valmentajilleen. Seuran sisäisen koulutusjärjestelmän tehtävänä on antaa valmentajille tarvittavaa ohjausta ja tukea. Tavoitteena on myös saada lisättyä valmentajien ja joukkueiden välistä vuorovaikutusta. Seuran valmentajilla on runsaasti tietoa ja osaamista. Olisi suurta huolimattomuutta olla hyödyntämättä ja jakamatta tätä tietoa seuran sisällä." jatkaa Hynynen.

"Usein puhutaan pelaajan ja joukkueen kehittymisestä. Jotta nämä asiat voivat toteutua, tulee myös valmennuksen pystyä kehittämään omaa toimintaansa." lopettaa Hynynen.
pss_logo1.jpg