BTSM: Pohjoisen kiertueen raportti!

06.03.2018

B tytöille 4 pisteen viikonloppu

PSS B tytöt pelasivat SM runkosarjan yhtä ottelua vaille pakettiin, kun viikonlopun kierros sisälsi pelit Oulussa ja Uusikaarlepyyssä. Matka kohti Oulua starttasi jo perjantaiaamupäivällä. Leppoisasti sujuneen matkan, ja hyvin nukutun yön jälkeen siirryttiin lauantaina hyvissä ajoin Kastellin Urheilupyhättöön, jossa peli SSRA:ta vastaan puhallettiin käyntiin jo 11.30.

Ensimmäinen erä alkoi vauhdikkaasti, kun jo toisella minuutilla Taimi Mikkola iski vierasjohdon Viivi Heikkisen esityöstä. Pari minuuttia tästä Rankat Ankat nousi kuitenkin vaparimaalilla tasoihin. Ennen erän puoliväliä Ronja Virta laukoi maskin takaa suoraan vaparista lukemiksi 1-2, ja pallo talteen ensimmäisen SM-sarjamaalin kunniaksi. Ottelun alku oli hienokseltaan PSS hallintaa, ja Sini Liljavirta vankisti vierasjohtoa laukomalla ykkösellä pallon pienestä kulmasta maalin kattoon Milla Ylikojolan mainiosta syötöstä.

Toisessa erässä jäähypenkkiä kulutettiin jonkin verran, joka hieman rikkoi muuten hyvin kontrollissa ollutta peliä. Erän puolivälissä Mikaela Backman onnistui tasavajaalla Sinin syötöstä iskemään PSS:n jo 1-4 johtoon. Kolmannessa molemmat joukkueet onnistuivat kertaalleen, PSS:stä Taimi Millan syötöstä, ja näin pistepotti Porvooseen lukemin 2-5.

Halliruokailun jälkeen bussin nokka suunnattiin kohti Uusikaarlepyytä, jonne ehdittiinkin hyvissä ajoin ennen iltaa. Sunnuntain vastustaja Blue Fox oli pisteiden tarpeessa viimeisiä playoff-karsintapaikkoja ajatellen, joten taisteleva joukkue oli odotettavissa askin toisessa päässä.

Klo 12 oli GameTime, ja startti oli PSS:n kannalta onnistunut. Ensimmäisellä minuutilla Taimi laukoi keltapaidat johtoon Viivin syötöstä. Kuuden minuutin kohdalla Aada Heikkinen syötti Viivin maalin tekoon, ja sama toistui seuraavalla vaihtorundilla, joten alle kymppi pelattu ja taululla mukavat 0-3. Blue Fox ilmoittautui karkeloihin mukaan iskemällä kavennuksen, ja nopeasti perään ylivoimalla toisenkin osuman. Parisen minuuttia ennen erätaukoa Mixu onnistui kasvattamaan johdon kahteen, Kapsu Tarvaisen syötöstä. Aivan ennen erätaukoa Blue Fox otti kaksiminuuttisen, ja samalla kun kaavailtiin jo ylivoimapelivaihtoehtoja toisen erän alkuun, niin Kaisla Ensola laukoi Aadan esityöstä digitaaleille 2-5 vain kolme sekuntia ennen taukoa.

Toinen erä oli edellisen päivän tapaan melko hyvin kontrollissa. Tekotontteja luotiin, ja Blue Foxin todelliset maalintekopaikat olivat melko vähissä, josta kielivät myös maalivahtien torjunnat, kotijoukkueen Lisette Blomqvist ehti pallon eteen 14 kertaa, ja PSS:n Milla Aromäki 5 kertaa. Aada laukoi erän alkupuolella 2-6 osuman Taimin syötöstä, ja ennen ottelun puoliväliä Sakke Luhtanen rankaisi jo ratkaisevan tuntuisesti Milla Ylikojolan syötöstä. Toiselle tauolle mentiin siis lukemissa 2-7.

Kolmannessa mentiin taas loppua kohden hieman enemmän päästä päähän hawaiji-tunnelmissa. Lopullinen ratkaisu nähtiin heti alkuun, kun ensin Taimi onnistui Aadan syötöstä ja heti perään Viivi Millan passista. BLue Foxin 3-9 kavennuksen jälkeen Kapsu iski PSS:lle kympin täyteen Tiia Dahlströmin esityöstä. Taimi ja Tiia kaunistelivat lukemia jo 3-12, syöttäjinä Aada ja Milla, ennen kuin Blue Fox onnistui kaventamaan kahdesti. Lopputulokseksi jäi 5-12, ja viikonlopusta täysi pistepotti.

Onnistujia reissulla oli paljon. Maalivahdeilta molemmat pelasivat hyvät pelit, Jenna Järvinen SSRA:ta vastaan, ja Milla Aromäki Blue Foxia vastaan. Ankka-pelissä parhaana palkittiin energinen Kapsu Tarvainen. Oululaisia kurittivat tehokkaimmin Taimi Mikkola 2+0, kapteeni Sini Liljavirta 1+1 sekä Milla Ylikojola 0+2.

Blue Fox pelissä parhaan pelaajan tittelin pokkasi Taimi Mikkola, joka tehoili 3+1. Ykkösketjun tehoiltapäivää täydensivät Viivi Heikkisen hattutemppu (3+1), sekä Aadan kuuden pisteen ottelu (1+5). Milla Ylikojola syötteli jälleen hienot tehot 0+3, ja kahden pisteen iltapäivän viettivät myös 1+1 saalistaneet Kapsu Tarvainen ja Tiia Dahlström.

Pistepotti varmisti samalla myös vähintäänkin kakkospaikan sarjassa, kun pelejä on suurimmalla osalla enää yksi jäljellä. Kahdeksan joukkueen voimin pelattavat playoff-puolivälierät alkavat maaliskuun lopulla, ja sitä ennen PSS päättää vielä runkosarjansa perjantaina 16.3 kotipelillä Kooveetä vastaan.

27.11.2020Koronarajoitukset ja toimenpiteet 27.11.-20.12. - Harjoitukset ja pelitoiminta keskeytetään
30.04.2020PSS-valmennusryhmät kauden 2020-2021 juniorijoukkueisiin
12.03.2020PSS keskeyttää kaiken ohjatun harjoitustoiminnan välittömästi