B tytöt tippuivat puolivälierissä

09.04.2017

B-tyttöjen kausi päättyi puolivälieriin

PSS B-tyttöjen upea kolmannen erän taistelu jäi vain utuiseksi muistoksi, kun Steelersin Emma Kankainen sammutti tiistai-illan Auroran hurmoksen jatkoaikamaalillaan. Ennen ratkaisua ehdittiin melkoinen draama Auroralla nähdä, joka ei jättänyt äänekästä katsomoa kylmäksi.

Kolmanteen ja ratkaisevaan puolivälierään saatiin  vauhdikas startti, ja vain molempien joukkueiden maalivahtien, Steelersin Juulia Katajan ja PSS:n Sofia Aholan, hienot torjunnat pitivät lukemat pitkään nollissa. PSS oli hieman painostavampi, ja yritys palkittiin Taimi Mikkolan osuessa Viivi Heikkisen syötöstä erän viimeisellä minuutilla.

Toinen erä oli niinikään tasainen torjuntojen valossa, mutta vieraiden tehokkuus maalinteossa oli terävämpää. Alisa Mäkelä tasoitti nopeasti, ja Kalpana Tarvaisen heppoisesti tuomitun jäähyn aikana Erika Laine vei vieraat johtoon. C-tyttäkaksikko juoni nopeasti tasoituksen kun Taimi viimeisteli Aada Heikkisen syötöstä. Erä kuitenkin selvästi Steelersille, kun Erika ja Annu Selinummi paukuttivat digitaaleille taukolukemiksi jo 2-4.

Kolmanteen löytyi kuitenkin heino taisteluvire. Torjunnat vastustajalle 10-1 (koko pelissä 30-14), ja maaliinkin osuttiin. Taimi viimeisteli hattutempun Inka Valjuksen syötöstä, mutta seuraavassa vaihdossa uinuttiin jälleen, ja Alisan toinen osuma 3-5:een tuntui todella harmilliselta.

Cirilla Mäkelän 4-5 kavennus Laura Kariniemen syötöstä antoi kuitenkin lisätoivoa vielä, ja seuraavat kymmenen minuuttia painettiin ja lauottiin, mutta maaleitta. Ykkösketjun märkä ruuti alkoi kuivua sopivalla hetkellä, ja viisi minuuttia ennen loppua Mixu Backman tasoittaa Kapsu Tarvaisen syötöstä. Brand new ball game, mutta vielä koeteltiin; runsaat kolme minuuttia ennen loppua  Steelers hyökkääjä nostaa vasenta laitaa ja toimittaa palloa porvoolaismaalille. Kova toimitus pomppii todella epäonnekkaasti Lauran kautta omiin, ja tilanne 5-6.

Aikaa on vielä, ja aikalisäkin käyttämättä. Loppukuusikko vaihtopelaajineen on valmiina, mutta aikalisan sijaan pallo lautoaankin riemukkaasti Steelers rysään. Mixun syöttö, ja mahtavasti edellisen tilanteen epäonninen Laura onnistuu tarkassa vedossaan.

Ennen jatkoaikaa nähdään vielä aivan käsittämätön episodi. Kaksi minuuttia ennen pelin loppua, Sanni Kolille tuomitaan jäähy. Estää maalivahdin heittoa. Sanni seisoo paikallaan viistosti maalivahdin alueelta keskustaan ja laitaan päin n. 1 – 1,5 metriä. Ei estä, on valmis ottamaan vaan ylhäältä kiinni. Ei läheskään edes vaparin paikka. Mutta että jäähy tähän kohtaan kertoo erotuomarin täydellisestä kyvyttömyydestä lukea peliä. Oli kuulemma varoittanut kuitenkin aiemmin. Toinen tuomari oli toisessa erässä antanut vaparin kun meidän pelaaja hölkkää alaspäin ja vastustajan veskari heittää häntä päin. maalintekopaikka? Ei, vaan maalivahdin häirintä jälleen. Hyvät tuomarit muuten, mutta jotain on tehtävä tälle säännölle, kun sellainen näkyy olevan. Kun veskari valmistautuu avaamaan, niin vastustaja ei nähtävästi saa edes katsoa maalivahtia päin ilman että se on häirintää.

Jäähy kestettiin, joten jatkoaika, 6-6, ja alkuun saadaan jo pientä painetta Steelers maalille. Kaikki kolme hyökkäystrioa ovat vielä kevyellä jalalla liikkeellä, ja Steelersin kärkinimet painavat pitkää vaihtoa. Tilanne vaikuttaa olevan täysin kontrollissa.

Sitten koetaan urheilun suuria hetkiä. Ratkaisupelien suola, jatkoaika tai pilkkukisa siinä ’Game-seiskassa’. Toinen joukkue kärsii, itkee, miettii kuollakseen mitä olisi voinut tehdä toisin, miksi en tehnyt siinä tai siinä tilanteessa.. Toinen juhlii. Iloa, riemua, joka purkautuu raskaan ja tasaisen sarjan jälkeen. Steelers oli tälä kertaa voittava osapuoli;  Emma Kankainen saa pallon puolen kentän tuntumaan Erika Laineelta. PSS pelureita ei aivan ehdi kaukaa lähteneen pahan korkuisen laukauksen eteen. Pelaajia on kuitenkin vielä edessä, mutta kotijoukkueen kannalta harmillisesti maalivahdin näkyvyys peittyy, vaan ei pallo. Oikea alanurkka soi, ja game over.

Tarkempien analyysien aika on myöhemmin, mutta ymmärrettävästi pettymys oli kotileirissä valtaisa. Samaan aikaan on todettava, että Steelers oli Auroran otteluissa erittäin vahva, ja ansaitsi ehdottomasti jatkopaikkansa.

Lyhyen hengähdystauon jälkeen harjoitukset jatkuvat, ja pettymyksen pahimmat tunteet varmastikin hälvenevät. Kausi oli vaihteleva, hienoja hetkiä ja loppuun katkera pettymys, mutta kaikki tunneskaalan ääripäät kuuluvat urheiluun. Aivan parhaalla rosterilla ei päästy haastamaan, mutta poissaoloja on kaikille joukkueilla joten sen taakse on turha kavuta piiloon. Sijoitus siis viides, tällä kertaa ei taso paremmaksi riittänyt. Onnentoivotukset Loistolle ja Pirkoille, jotka pian aloittavat taistelun mestaruudesta.

27.11.2020Koronarajoitukset ja toimenpiteet 27.11.-20.12. - Harjoitukset ja pelitoiminta keskeytetään
30.04.2020PSS-valmennusryhmät kauden 2020-2021 juniorijoukkueisiin
12.03.2020PSS keskeyttää kaiken ohjatun harjoitustoiminnan välittömästi