B tytöt valmistutuvat uuteen kauteen!

10.08.2017

PSS B tyttöjen kauteen 2017-18 valmistautuminen on kääntymässä loppusuoralle. Kausi starttasi toukokuun alkupuolella, ja matkalle on mahtunut mm. tiivistä fysiikkatreeniä, hieno Prague Games reissu Tsekkeihin, ja kaksi parin viikon OT-jaksoakin. SM-karsinnat häämöttävät elokuun lopussa, ja seuraava tärkeä etappi on kovatasoinen Loisto-Cup Turussa alkavana viikonloppuna.

B tyttöjen viime kauden joukkueesta 00-syntyneet tulivat yli-ikäisiksi, ja C tytöistä -02 ikäluokka nousi ’tilalle’. Joukkueessa on tapahtunut muutenkin uudistuksia, kun ÅIF:sta siirtyi viisi tyttöä Porvooseen.

Maalivahti Milla Aromäki täydentää veskariosastoa, pakkipuolta vahvistavat Saga Luhtanen ja Venla Nieminen, ja hyökkäysarsenaaliin tulivoimaa tuovat Sini Liljavirta ja Bertha von Schantz. Kaikki ovat mukana Loisto-Cupin kokoonpanossa, ja kaikilta löytyy potentiaalia ottaa isompaakin roolia joukkueessa.

Kesätreeniryhmä on pidetty laajana. Loisto-Cuppiin lähtee omasta rungosta 19 kenttäpelaajaa sekä kolme veskaria, ja A tyttöjen ringistä pakki Milla Ylikojola. A:n rosterista löytyy B ikäisiä Millan lisäksi Fanny Pulkkinen ja Alisa Kettunen, sekä Naisten ringissä mukana oleva Jasmiina Järvinen. SM-karsinnoissa tullaan varmasti osa heistä näkemään. Tavoitteena on paikka valtakunnallisessa B tyttöjen SM sarjassa, ja jos sinne edetään, niin pääasiassa oman rungon pelaajilla on tarkoitus pelata. Osa B:n pelaajista osallistuu myös A-tyttöjen treeneihin, sekä sitä kautta joillekin tulee tuntumaa varmasti myös A:n sarjapeleistä. Laajasta B-tyttöjen ryhmästä riittää pelaajia myös B-akatemian, sekä naisten 3 divarin peleihin.

Viime kauden joukkueen hyökkäysrosterista Kapsu Tarvainen, Mixu Backman, Laura Kariniemi ja Viivi Heikkinen kantavat vastuuta tälläkin kaudella. Kapsu on pelillinen johtaja, ja oli vireessä 01-Allstars pelissä, ja Viivi on ollut puolustavasta sentteriroolistaan hieman irtautunut ja on ollut treenipeleissä ja Prahassa joukkueen pistekärki. Nuoremmasta kaartista jo viime kaudella roolia Beessä ottaneet energinen ja taitava Taimi Mikkola, ja kovalla maali/peli keskiarvolla tehoillut nollakolmonen Aada Heikkinen, ottavat varmasti vastuuta kannettavakseen.

Puolustuksessa viime kauden C tytöistä Jenna Wainio ja Minka Rönnberg olivat vahvoja, ja saattavat olla isossa roolissa B:ssä tällä kaudella. Muutoin pakisto on tasainen ja laaja, josta useammallakin on mahdollisuuksia on nousta vastuunkantajiksi.

Harjoituspelejä on ehditty muutamia pelata, joista tarkemmat tilastot löytyvät PSS B tyttöjen nettisivuilta -ottelut- ja -tilastot- kohdista. Kesäkuun alussa LosB kaatui kotona niukasti, ja vastavierailulle ehditään vielä ennen karsintoja. Niukat voitot myös ennen kesälomia C tytöistä, ja lomien jälkeen vieraissa LASB/Panthersilta. Prahassa saatiin muutama ruotsalainen ja tsekkiläinen päänahka, kunnes EräViikingit pysäyttivät keltaiset ennen välieriä.

Loukkaantumisia ja sairasteluja on hieman ollut, ja Anni Lempiäinen on vielä karsinnoissa leikkauksen jäljiltä sairastuvalla. Saga Luhtanen on sairastellut, mutta pääsee LoistoCupissa jo pelien makuun. Muutamat pelaajat ovat olleet lomilla pitkään, ja pelituntuman kanssa on varmasti hieman takamatkaa.

LoistoCupin jälkeen jää mukavasti vielä pari viikkoa aikaa hioa kuviot kuntoon karsintoihin. PSS on karsintojen vastuujoukkue; kotihallina karsinnoissa toimii Auroran remontin johdosta Askola-Areena. Viiden joukkueen lohkosta vain voittaja etenee suoraan jatkoon; kakkoselle ja kolmoselle edessä on ratkaiseva karsintapeli Riihimäellä pelattavan lohkon kakkosia ja kolmosia vastaan

Samassa lohkossa vastusta tarjoavat SBS Wirmo Mynämäeltä, O2 Jyväskylästä, Kirkonummi Rangers/VSS yhteisjoukkue, sekä ÅIF Sipossta. Tarkempaa analyysia ennen turnausta. Ajankohta on 25.-26.9 ja PSS pelaa ottelunsa lauantaina klo 15.30 (02) ja 18.00 (ÅIF), sekä sunnuntaina 11.30 (VSS/Rangers) ja 14.00 (WIRMO). Askolaan toivotaan tietenkin tyttöjen tueksi äänekästä ja runsaslukuista kannustusta!

PSS B-tyttöjen ryhmä kokonaisuudessaan:

Maalivahdit:

Milla Aromäki, Jenna Järvinen, Oona Rantala

Puolustajat:

Kaisla Ensola, Minka Rönnberg, Jenna Wainio, Mirella Rönnberg, Saga Luhtanen, Venla Nieminen, Noora Virta, Senja Moilanen, Ronja Virta

Hyökkääjät

Kalpana Tarvainen, Taimi Mikkola, Aada Heikkinen, Sini Liljavirta, Viivi Heikkinen, Mixu Backman, Laura Kariniemi, Bertha von Schantz, Nea Rainio, Lotta Karlsson, Anna Saarikko, Tiia Dahlström, Anni Lempiäinen, Sonja Nissi, Venla Olander

Lisäksi Naisten/A:n ringistä käytössä:

Jasmiina Järvinen, Alisa Kettunen, Fanny Pulkkinen, Milla Ylikojola