B-tyttöjen SM-karsinnat edessä Askolassa!

22.08.2017

B-tytöt pelaavat tulevana viikonloppuna SM-karsinnat! Edessä on ns kotiturnaus; PSS toimii vastuujoukkueena, ja puitteina Aurora-hallin remontin johdosta Askola Areena. Askolassa olosuhteet ovat kuitenkin kohdallaan. Halli on viihtyisä, tilava ja kodikas, sekä pihalla on mukavasti lääniä ulkolämmittelylle.

Valmistautuminen on sujunut kohtuullisen hyvin. Harjoitusotteluita on takana useampi, ja kansainvälistäkin vauhtia koettiin heinäkuun alkupuolella Prague Gamesissa Tsekeissä. Elokuun Loisto-Cupissa peli oli vielä vaihtelevaa, ja tuloksena oli kohtuullinen neljäs sija. Turnausta seurasi kova viikko, jossa hävittiin -04 pojille heti maanantaina vauhdikkaassa pelissä, ja tiukka viikko jatkui torstaina kun Lohjalta haettiin 0-2 vierasvoitto LoSBista ilman A-tyttöjen karsinnoissa olleita pelureita.

Viimeinen viikko hiotaan viisikkopeliä, erikoistilanteita ja hitsataan joukkue lopulliseen karsintavalmiuteen. Käytettävissä on laajasti pelaajia, ja mahdollisuuksien mukaan pyritään kuormitusta myös jakamaan. Yllätykselliset A-tyttöjen karsinnat osoittivat sen, että kaikki on lyhyen viikonlopun aikana mahdollista, ja muutama heikko erä voi olla erona SM-sarjan ja sieltä tippumisen välillä. B tytöt lähtevät vahvalla itseluottamuksella, mutta nöyrästi taistellen viikonloppuun.

Vastustajia on osin hieman hankalakin arvioida, sillä joukossa on joukkueita, joita ei ole juurikaan ennen kohdattu.

Avausvastustajamme on O2 Jyväskylästä. Seurassa on tehty hienoa juniorityötä kauttaaltaan, ja myös tyttöpuoli on hyvässä kuosissa. A-tytöt taipuivat ratkaisupelissä yhdellä maalilla kovalle Northern Starsille, ja ajautuivat divariin, joten seurassa varmasti tavoitellaan menestystä B-tytöistä. Tunnetuin nimi ikäluokassa lienee liigassakin vahvasti esiintynyt maalivahti Alina Laitinen. O2 taistelee vahvasti paikasta top3:ssa, eli jatkopeleihin oikeuttavista sijoista.

Lauantain toisessa ottelussa vastassa on tutumpi ÅIF Sipoosta. Pitkät perinteet omaava vahva tyttösäbäseura on menettänyt B-ikäisiä pelaajia alkavalle kaudelle muutamia, ja Porvoon suuntaankin on liikkunut jokunen. Joukkue lähtee ennakolta altavastaajana D lohkon taistoihin, mutta altavastaajaa ei kuitenkaan sovi aliarvioida. Sipoolaiset pääsevät nuorella joukkueellaan paineettomasti haastamaan suosikkeja.

Sunnuntaina ensimmäisenä kohdataan VSS/Rangers. VSS ja Rangersin yhteisjoukkuetta voi povata kärkisijoista taistelemaan. Joukkueessa on useampi talenttileireiltä tuttu pelaaja, ja valmistautuminen karsintoihin on ollut laadukasta. VSS/Rangers on pelannut mm tiukan treenimatsin LaSB/Panthersien A:n SM-sarjaan selvinneitä tyttöjä vastaan. Ehdottomasti tiukka peli tulossa.

Sunnuntain toisessa pelissä vastaan asettuu yksi ennakkosuosikeista, ja SM-sarjaan vahvasti tyrkyllä oleva SBS Wirmo Mynämäeltä. C tytöt hoitelivat jo omat karsintansa päästämättä maaliakaan omiin, ja samoja pelureita on kantamassa vastuuta myös B-tytöissä. Pietilän siskokset Olivia ja Emilia kuuluvat joukkueen kärkinimiin, samaten erinomainen maalivahti Erika Rekola. Mynämäen suunnalla on tehty pitkään jo erinomaista työtä tyttösäbän parissa, ja suunta on edelleen ylöspäin.

Oma rosterimme on siis laaja, ja käytössä on muutamaa loukkaantumista lukuunottamatta materiaali, jolla tavoitteena oleva SM-sarjapaikka on mahdollinen. Hyökkäystrioja on kesän mittaan soviteltu yhteen ja puolustajia on käytössä mukavasti erilaisiin rooleihin. Kasaan saadaan jopa neljä mitat täyttävää ketjua, ja tiiviissä karsintaturnauksessa laaja materiaali on varmasti yksi vahvuuksistamme. Tarkemmat kokoonpanot selviävät lähempänä viikonloppua!

Karsintasysteemi on melko raaka, sillä viiden joukkueen lohkosta vain yksi etenee suoraan SM-sarjaan. Lohkokakkonen pelaa sunnuntaina illalla yksittäisen jatkokarsintaottelun E-lohkon kolmosta vastaan Askolassa, kun taas lohkokolmonen matkustaa Riihimäelle kohtaamaan E-lohkon kakkosen. Marginaalit saattavat olla hyvinkin pieniä joten kannustusta tarvitaan.

Tervetuloa siis Askola Areenalla kannustamaan PSS B tytöt jatkoon! PSS pelaa seuraavasti:

la 26.8 klo 15.30    O2 Jyväskylä – PSS

la 26.8 klo 18.00    PSS – ÅIF