BTSM: Ajatuksia Pirkat-PSS pelistä!

30.10.2017

Coach Jupu Heikkisen kommentteja alla:

PSS suuntasi Pirkkalaan sarjan kärkeen povatun Pirkkojen vieraiksi. Tuloksena niukka 4-3 tappio. Seuraavassa valmennuksen ajatuksia

Lähtökohdista?

’Hyvät tunnelmat joukkueella, vaikka sairastuvalla on vielä tungosta, niin täysi rosteri messissä. Jenna Wainio on parantunut nilkkavammasta, mutta pidettiin vielä sivussa. On varmasti pelillä viikon päästä. Hyökkäyspäässä materiaalia riittää, ja tavoitteena oli jälleen saada kaikki kenttäpelaajat pelille. Maalivahtipuolella Jenna Järvinen sai vuoron tähän peliin, mutta pelivuoro vaihtuu seuraavaan matsiin, jotta Milla Aromäki pääsee myös tositoimiin SM-sarjassa.

Tietysti jonkinlaista jännitystä ilmassa, sillä vastassa sarjan ennakkosuosikki, hieman oudompi pelialusta, ja vastustajilla muutama kappale sarjan ehdottomasti parhaimpia yksilöitä.’

Ottelun kulusta?

’Alku oli ehkä hieman arkaa meiltä, mutta paikoille päästiin silti. Ensimmäiseen pariin vaihtoon jopa erinomainen tekopaikka, mutta inhottavasta vastahyökkäyksestä pallo painui omaan verkkoon. Hyvin tuttu parivaljakko Suvi Hämäläinen – Pinja Myllymäki pahanteossa. Eka erän puolenvälin jäähy näytettiin jo kestävän, ja tasoituskin oli lähellä; Sini Liljavirta laukoi alivoimassa loistotonteilta hieman yli, ja sekunteja myöhemmin upposi hyvästä maskista keskiviivaveto, ja oltiin kahden maalin takaa-ajoasemassa. Tasaisesti edettiin ja kulmavaparista Kapsu Tarvaisen hienosta passista Mirkku Rönnberg viimeisteli tärkeän kavennuksen ja ensimmäisen BSM maalinsa kivaan paikkaan.

Toiseen erään tultiin ihan hyvällä sykkeellä, mutta Pirkat rankaisi nopeasti. Aada Heikkinen punnersi kuitenkin pari minuuttia myöhemmin kavennuksen röyhkeällä nousulla maalin edustalle, ja erän puolivälissä laukoi kauempaa maalin kattoon tasoituksen. Hienokseltaan tuntui että ote oli siirtymässä meille. Keskialueen menetykset toki aiheutti koko ajan myös Pirkoille paikkoja, ja Suvi-Pinja kaksikko ehti tehdä vielä 4-3 maalin.

Toka erän puolen välin jälkeen Anni Lempiäinen ja Anna Saarikko hyppäsivät kehiin, huiliin tulivat Bebe von Schantz ja Nea Rainio, joiden suorituksissa ei kuitenkaan moittimista ollut. Muutama vetopaikkakin luotiin uudistuneen kolmosketjun toimesta.

Kolmannen erän puolenvälin jälkeen tiivistettiin kahteen ketjuun ja paine oli kyllä selvästi Pirkka-päädyssä. Lopussa vielä saatiin 6 vs 5 pelissä ihan riittävästi tekopaikkoja, mutta ei tulosta.’

Ottelun ratkaisu?

’Missään vaiheessa ei päästy kunnolla ns. kuskin paikalle. Pirkat sai ehkä hieman onnellakin parin maalin etumatkan. Ehkä pelitapahtumiin nähden oltaisiin ansaittu piste, mutta toisaalta Pirkat oli terävä maalipaikoissa, puolusti hyvin ja peitti laukauksia. Heidän kärkipelaajansa pystyivät maalintekoon, kun taas meillä tuhlailtiin liikaa paikkoja. Maalintekoa on painotettu paljon treeneissä, mutta siihen pitää ottaa nyt lisäfokus jokaisessa harjoitteessa. Kaikkinensa kuitenkin ihan postiivinen esitys jengiltä, lupaa hyvää jatkoa ajatellen’

Ottelun onnistujat?

’Ottelussa palkittiin molempien jengien ’nollakolmoset’, eli Suvi Hämäläinen Pirkoista, joka tutkaparinsa Pinja Myllymäen kanssa on sarjan ehkä vaarallisin duo, ja meiltä Aada, joka jaksoi raataa, ja laukoi pari maalia. Pirkkojen veskari Viivi Laakso oli myös loistava, ja voidaan sanoa, että torjui voiton joukkueelleen. Meiltä ykkösketju pyöritti paikoin loistavasti peliä, mutta homma meni välillä laidoilla pyörimiseksi. Mirkun avaushäkki ansaitsee myös maininnan. Pakki Kaisla Ensola on nostanut profiliaan viime aikoina. Pakistossa toki kaikille tulee vielä liikaa harhasyöttöjä.’

Jatko-ohjelma?

’Meidän ohjelmassa on nyt mukavasti pelejä tasaisin väliajoin. Ensi lauantaina Steelers vieraissa, ja viikko siitä ErVi Mosalla. Seuraavaan saadaan Jenna W mukaan, mutta esim. Laura Kariniemi lienee vielä telakalla.

ErVi-pelin kanssa samaan aikaan pelaavat myös PSS Naiset ja A-tytöt, joten on hyvinkin mahdollista, että jokunen kappale nuoria talentteja C-tytöistä tulee pelille. Näytöt ja taidot riittävät aivan varmasti, joten elämme mielenkiintoisia aikoja!

Naisten MM-kisatauko hieman myöhemmin antaa meille mahdollisuuden tarjota BSM pelit myös liigan Alisa Kettuselle ja Jasmiina Järviselle, mahdollisesti joko kotipeli Loistoa tai Rankkoja Ankkoja vastaan.’

B-tyttöjen jokaisessa SM-pelissä valitaan PSS:n kolme tähtipelaajaa, ja tällä kertaa raadin apuna oli kotijoukkue Pirkkojen taustavoimia!

1 tähti:  Mirkku Rönnberg,  hoiti vähintäänkin kelvollisesti haastavan paikan ykkösketjun pakkina, ja kruununa hieno ensimmäinen BSM osuma

2 tähteä: Kapsu Tarvainen, teki ison työmäärän molempiin suuntiin, loi itse itselleen tekopaikkoja ja syötti hienosti avausosuman

3 tähteä: Aada Heikkinen, tutusti hurja määrä karvaustyötä, ja kaksi hienoa osumaa, jotka toivat PSS:n vielä peliin mukaan