BTSM: PSS-Wirmo raportti

18.11.2017

Wirmo haastoi PSS:n tämä nykyisessa kotiluolassa Askola-Areenalla, Auroran odottaessa vielä lopullista tarkistusta. Takaisin Auroran valoihin päästäneen lähiviikkoina, mutta pelejä riittää jatkossakin vielä Askolassa. Ensi viikonloppuna hallitseva B-tyttöjen mestari Loisto asettaa seuraavan haasteen keltapaidoille.

Mutta lauantai-iltaan oli siis saapunut vieraita Mynämäeltä. Samassa paikassa kohdattiin karsinnoissa, ja tuolloin PSS otti melko helpon 5-1 voiton. Ottelun alkumetrit ennakoivat huomattavasti tiukempaa mittelöä. Paikkoja oli paljon molemmilla, mutta tuntui että Wirmo oli hieman terävämpi maalipaikoissa. Vartin kohdalla vieraiden painostus tuotti tulosta, kun Eerika Koski tavoitti nappisyötöllä keskeltä Olivia Pietilän joka tälläsi pallon todella upeasti oikeaan yläkulmaan. Tärkeä tasoitus tuli kuitenkin nopeasti; Ronja Virta avasi vasemmalla Jenna Wainiolle, joka eteni ja laukoi kaukaa inhottavan korkuisen Wirmo-rysään.

Toinen erä jatkui tasaisena, ja molemmissa päissä veskarit, Wirmon Erika Rekola ja PSS:n Oona Rantala, olivat tehtäviensä tasalla. Aika tarkalleen puolessa välissä Milla Ylikojola laukoi kotijoukkueen johtoon Kapsu Tarvaisen syötöstä. Erän loppupuolella PSS sai enemmän otetta, ja painopiste siirtyi vieraiden päätyyn. Lisämaaleja ei kuitenkaan nähty ja kolmanteen lähdettiin maalin johtoasemassa.

Wirmo aloitti kolmoserän ylivoimalla, ja loi senkin jälkeen muutaman maukkaan tasoituspaikan, mutta vetojen peittäminen oli tänään erittäin hyvällä tasolla. Torjuntojen valossa PSS oli altavastaaja päätöserässä, mutta tilanteita saatiin edelleen myös vastustajan maalille, ja kuuden minuutin kohdalla nähtiin tärkeä 3-1 osuma, kun Sini Liljavirta toimitti pallon vasemmalle takakulmalle, josta Mixu Backman iski pallon maalin kattoon. Viisi minuuttia ennen loppua nähtiin lopullinen niitti, kun aktiivinen arvaus tuotti Wirmolle vaikeuksia, ja Jenna mälläsi suosikkipaikaltaan ratkaisevan oloisen 4-1 osumaan ylänurkkaan.

Loppu oli melko hyvin kontrollissa, Wirmon parhaat paikat osuivat erän alkupuoliskolle, ja 4-1 tuloksella tärkeät pisteet jäivät kotiin.

B-tyttöjen jokaisessa SM-pelissä valitaan PSS:n kolme tähtipelaajaa. Kauden jälkeen eniten tähtiä saanut peluri palkitaan. Tällä kertaa raadin tehtäviä hoitivat PSS:n joukkueen Taustahenkilöt

1 tähti:  Jenna Wainio

2 tähteä: Kapsu Tarvainen

3 tähteä: Oona Rantala

Valmennuksen kommentteja:

'Oona oli maalissa erinomainen, etenkin ottaen huomioon, että kyseessä ensimmäinen SM-peli. Ansaitusti palkittiin ottelun parhaana. Jennan otteissa vielä epävarmuutta, ja palloa on jatkossa pakko saada nopeammin liikkeelle. Toisaalta kaksi hienoa ja erittäin tärkeää maalia näinkin niukkamaaliseen otteluun olivat ratkaisevassa roolissa. Samalla karsinnoissa sisäisen pörssin kärkinimi kirjautti tililleen nyt myös ensimmäisen SM sarjamaalin, ja pallo talteen!

Mixu-Sini-Kapsu pakkeinaan Milla ja Kaisla olivat pallollisesti erittäin vahvoja, ja pyöritys vastustajan päässä oli paikoin todella vaarallista. Kapsun lisäksi Milla oli isossa roolissa, ja Mixukin iski tärkeän maalin. Ripaus tehokkuutta pitäisi löytyä vielä, välillä pyöritellään 'ulkokehällä' ja ei oikein edes pyritä ratkaisuihin.

Taimi-Aada kaksikko karvaa voimakkaasti ja on joka vaihdossa hankala vastustajalle. Tänään karvaus realisoitui Jennan riistona ja pallo maalissa. Energisien ja vaarallisten vaihtojen lisäksi mukaan mahtui tänään kuitenkin koko ketjulle aimo annos sähläystä, puskemista ja pallon menetyksiä. Kaiken kaikkiaan kuitenkin ehdottomasti plusmerkkinen setti.

Kolmosessa Matilda Holmströmin siirto pakista sentteriksi toi energiaa, ja kolmas erä oli paikoin erittäin hyvä. Alussa oli hieman hakemista, mutta kaikki pelaajat painoivat hyvällä asenteella, ja olivat yritteliäitä vaikka osalle peliaikaa tuli vähemmän. Tällä kertaa yritystä ei palkittu maaleilla, mutta hienoa nähdä että jokainen vaihto, vaikka niitä vähemmän olisikin, pelataan täysillä. Alkukauden osalta hyvänä esimerkkinä on Anna Saarikko, joka tekee nöyrää työtä täysillä joka vaihdossa, ja on sillä ansainnutkin ihan mukavasti peliaikaa.'

PSS B tyttöjen seuraava kotipeli on Askola-Areenalla ensi lauantaina, eli 25.11 klo 18.30 ja vastassa FBC Loisto Turusta.