CTSM: C-tytöille SM-hopeaa!

11.04.2018

SBS Wirmo vei porvoolaisten harmiksi Suomen mestaruuden tämän kotihallissa.

Aurora-hallissa tunnelma oli käsinkosketeltava ja katossa kun kotijoukkue Porvoon Salibandyseura ja vieraileva SBS Wirmo taistelivat C-tyttöjen SM-sarjan mestaruudesta. Finaalia oli tullut seuraamaan peräti 447 salibandyn ystävää, jotka pitivät koko ottelun ajan kovaa ääntä rumpuineen ja sumutorvineen. Tiukan pelin jälkeen mestaruus matkasi Mynämäelle, kun SBS Wirmo vei ottelun nimiinsä 5–6 JA (4–3, 0–0, 1–2, 0–1).

Ottelun ensimmäinen erä oli jo vauhdikasta peliä, jossa riitti tilanteita alusta loppuun saakka. PSS:n kannattajien riemuksi finaalin ensimmäisen maalin teki kotijoukkueen Aada Heikkinen, Matilda Holmströmin tarjoillessa nappisyöttö. Neljä minuuttia avausmaalista mynämäkeläiset onnistuivat tasoittamaan ottelun Sara-Essi Sillanpään maalilla.

SM-finaali_PSS_-_SBS_Wirmo_tehotrio_kuva_Tomi_Nousiainen.jpg

Loistavalla pelipäällä ollut Matilda Holmström siirsi kuitenkin porvoolaiset jälleen johtoon kahdeksan ja puolen minuutin kohdalla. Kun PSS:n Matilda Rytkönen onnistui hetkeä myöhemmin siirtämään kotijoukkueen jo kahden maalin karkumatkalle, näytti tilanne jo lupaavalta. SBS Wirmo pelasi kuitenkin varmaa ja hyvää peliä. Olivia Pietilän ja Eerika Kosken maaleilla vieraat tasoittivat jälleen tilanteen. PSS:n Matilda Holmström onnistui siirtämään joukkueensa johtoon juuri ennen ensimmäistä erätaukoa.

– Olimme tänään valmiimpia ensimmäisessä erässä, kommentoi PSS:n C-tyttöjen päävalmentaja Christian Bremer.
– SBS Wirmolla taisi olla sen lisäksi matkarasitusta, josta me pääsimme hyötymään.

Toisessa erässä molemmat joukkueet pelasivat hyvää ja tarkkaa peliä, mutta maaliin saakka reikäpalloa ei saatu toimitettua. Maalittomuudesta huolimatta jälleen varsin viihdyttävää salibandyä katsomon riemuksi.

Kolmannessa erässä mestaruus oli karkaamassa jo varsinaisella peliajalla vieraille, kun SBS Wirmo onnistui kaksi kertaa peräkkäin maalinteossa. Porvoolaiset eivät suostuneet kuitenkaan luovuttamaan suosiolla, vaan ottivat maalivahdin Emma Lindqvistin pois maalilta. Raivokas taistelu tuotti tulosta, ja PSS onnistui tasoittamaan ottelun puoli minuuttia ennen varsinaisen otteluajan päättymistä. Näin mestaruus ratkaistiin jatkoerässä.

Jatkoerässä molemmat joukkueet pelasivat tarkasti, mutta ratkaisua vimmatusti hakien. Kotiyleisön ja PSS:n harmiksi SBS Wirmon Melisa Aydemir onnistui ratkaisemaan mestaruuden kun jatkoerää oli pelattu kaksi minuuttia. Vaikka mestaruus karkasi porvoolaisilta oli päävalmentaja tyytyväinen joukkueeseensa.

– Hieno taistelu ja meidän tytöt pelasi erinomaisesti, Bremer toteaa.  – Takana on loistava kausi. Yhden nukutun yön jälkeen hopeakin maistuu jo tosi hyvältä, vaikka tällä hetkellä pelaajilla onkin päällimmäisenä pettymys.

PSS–SBS Wirmo 5–6 JA (4–3, 0–0, 1–2, 0–1)

PSS: Matilda Holmström 2+1, Matilda Rytkönen 2+0, Aada Heikkinen 1+1, Eevi Oras 0+1, Emma Killinen 0+1, Emma Parta 0+1.

Torjunnat: PSS SBS Emma Lindqvist 8+8+6+1=23, Wirmo Sara Koski 7+4+8+0=19.

SM-finaali_PSS_-_SBS_Wirmo_hopeamitalistit_kuva_Tomi_Nousiainen.jpg

Joukkueessa pelasivat kauden aikana:

Lotta Forsell, Aleksiina Halonen, Matilda Holmström, Roosa Huuskonen, Sanni Kahila, Emma Killinen, Sini-Tuuli Laakso, Emma Lindqvist, Venla Nousiainen, Eevi Oras, Elette Parviainen, Emma Parta, Anni Puumalainen, Matilda Rytkönen, Alina Söderström, Emmi Tallberg, Emilia Tiihonen, Sara Timonen, Viivi Tiri, Nea Vasama.

Valmentajat: Christian Bremer, Sami Killinen

Huoltajat: Susanna Huuskonen, Minna Nousiainen