MAAOTTELUT PORVOOSSA: B tytöt tarjoaa Suomen U19 tyttöjen tunnelmat!

31.08.2018

Salibandyssä maajoukkuetunnelmaa Porvoossa!

B tytöt ovat mukana järjestelyissä, kun Porvoossa tapahtuu lauantaina. Suomen U19 tytöt ja Naiset kohtaavat maaotteluissa Ruotsin, ja Kokonhalli on viimeisimmän tiedon mukaan täyteen myyty. Nuoret starttaavat klo 13.00 ja Naisten vuoro mitata Ruotsin nykykunto on klo 16.00.

B:n taustat haluavat pysyä jatkossakin tyttösäbän kärkijoukoissa; myös mitä tulee otteluennakoihin ja raportointiin, joten otimme U19 maajoukkuevalmennukseen yhteyttä. Tyttöjen maajengin valmennustiimiin kuuluva, FBC Loiston legendaarinen mestareidentekijä Matti Pienihäkkinen vastasi B:n taustojen kysymyksiin, ja kertoi hieman lähtökohdista lauantain U19 Suomi – Ruotsi otteluun.

Joukkue lähtee tietysti hyvin fiiliksin maaotteluihin, joissa siis kohdataan rakas naapuri kahdesti. Kokonhallin lauantaisen kohtaamisen jälkeen isketään vielä yhteen sunnuntaina Tapanilan Urheilukeskuksessa. Porvoossa ei olla hetkeen nähty mj-säbää, ja odotuksissa on, että tunnelma on katossa jo klo 13.00 alkavassa tyttöjen pelissä. Pienihäkkinen toteaakin, että joukkue odottaa innolla esiintymistä vahvan tyttösalibandykaupungin yleisön edessä.

Lähtökohtaisesti Ruotsi lienee hallitsevana maailmanmestarina ohuesti ennakkosuosikin asemassa. Ruotsin rungossa on paljon v. 2000 syntyneitä kisäkävijöitä, kun taas Suomella tarkistellaan hieman jo seuraavia MM-kisoja ajatellen pelaajatilannetta. Muutamia -00 pelureita on kuitenkin mukana, ja Pienihäkkinen luonnehtiikin tapahtumaa ’viestikapulan siirtämisenä’ seuraavien kisojen tulevalle rungolle.

Pienihäkkinen kertoo joukkueen kokoontuneen jo tiistaina, ja takana on henkisesti ja fyysisesti melkoisen kuormittavia leiripäiviä. Loukkaantumisiltakaan ei täysin olla säästytty, ja pientä vaihtuvuutta ryhmässä on, mutta luottavaisin mielin Ruotsia lähdetään haastamaan.

Pienihäkkinen kertoo, että tässä vaiheessa ei vielä kovin intensiivisesti ajatella vajaan parin vuoden päässä olevia MM-kisoja. Tarkkailu alkaa kunnolla tämän ns. siirtymätapahtuman jälkeen, ja pitkään samoja ikäluokkia valmentanut ja seurannut Loisto-koutsi kehuukin 01-03 ikäluokkien erittäin laajaa ja terävää kärkeä.

Kysyttäessä ketä pelaajia kannattaa Porvoossa lauantaina seurata, Pienihäkkinen kehoittaa tarkkailemaan senttereiden pelinlukua. -01 syntyneistä senttereistä tuttuja nimiä ovat ainakin SSRA:n Elli Kylmäluoma, joka nousi jo C-tyttöikäisenä Team Astraian riveissä esiin. Pitkähuiskea, taitava, hyvin laukova ja palloa suojaava tyttö oli jo viime kevään MM-kisoissa mukana.

Porvoolaisille tuttu on myös Meri-Helmi Höynälä, joka on myöskin mukana olevan Jenni Torkin ohella Lohjan Salibandyn lahja tyttösäbälle. Ellin tapaan -01 syntynyt ’Mersu’ on juonikas, nopea ja taitava. Pystyy haastamaan 1 vs 1 tilanteissa kenet tahansa, ja myös PSS:n tytöt ovat vuosien varrella joutuneet toteamaan Mersun taidot. Nyt näitä likkoja päästään ihailemaan maajoukkuepaidassa Kokonhallissa.

Pienihäkkinen jakaa kehuja myös porvoolaisille tytöille. PSS:n riveistä maajoukkueleirillä mukana ovat Veera Nousiainen, Jasmiina Järvinen, Alisa Kettunen ja Milla Ylikojola. Tuore PSS maalivahti, erittäin lahjakas ja lupaava Annika Hytönen oli myös kokoonpanossa, mutta ikävä loukkaantuminen estää pelit tällä kertaa.

PSS-pelureista ainakin Jasmiina ja Veera nähdään kentällä aloittavassa kokoonpanossa Porvoossa. Veera on porvoolaisen junioripolun läpikäynyt oma kasvatti, jolla on jo kirjoilla yksi maaottelu. Kotkasta lähtöisin olevalla 'Jaskalla' on jo 14 maaottelua tilillä. Muut porvoolaiset ovat rookie-osastoa maajoukkueympyröissä. Ylikojolan Milla siirtyi Tiikereistä C-ikäisenä ja melkeinpä käy jo omasta kasvatista. Alisa Kettunen oli Kontiolahden LeBan kantavia voimia, ja on kertaalleen valittu -01 ikäluokan tähdistöottelun parhaaksi pelaajaksi. Pienihäkkinen lisää vielä, että erittäin vahvasti viime kausina Naisten liigajoukkueessa esiintynyt Jasmiina kuuluu myös joukkueen kapteenistoon ja on hoitanut hommansa esimerkillisesti.

Naisten maaottelussa PSS:aa edustaa 1998 syntynyt porvoolaiskasvatti, vahva ja vauhdikas Fanny Holmberg. Suomen joukkueessa on kuitenkin tuttuja kasvoja porvoolaisillekin, kun esimerkiksi My Kippilä, ja Ruotsiin siirtynyt Mia Karjalainen taistelevat sinivalkoisissa. Nyt on myös viimeinen mahdollisuus nähdä  Kauppien supersiskokset Oona ja Veera kotimaan kamaralla, ennenkuin pelit Ruotsin liigassa alkavat.

Hienoa tyttö- ja naissäbää siis edessä, ja toivottavasti tupa on täynnä jo heti U19 ottelussa!