ATSM EräViikingit -PSS raportti

04.11.2018

PSS:n A-tytöt etenevät mukavassa voittoputkessa Salibandyn A-tyttöjen SM-sarjassa. Kausi alkoi kahdella kotitappiolla, kun lokakuun alussa vuoroin Loisto ja SB Pro/LoSB hakivat pisteet Porvoosta. Tappioita seurasi kaksi vieraspeliä, joista saalistettiin täydet pisteet. Pelicans kaatui Lahdessa lukemin 2-8 ja Pirkat Pirkkalassa niukasti 2-3.

Tiistaina Porvoossa vieraili Northern Stars, joka sai poistua Auroralta niskassaan 8-2 tappio, eli joukkue matkasi kolmen voiton putkessa sunnuntai-illan vieraspeliin Mosalle EräViikinkejä vastaan. Lähtökohdat otteluun olivat mielenkiintoiset; ErVillä löytyi liigaosaamista ykkösketjussa, jossa viilettivät viime kevään U19 tyttöjen MM-hopeamitalistit Jonna Virkkunen, Maura Paajanen ja Milja-Maria Saarikoski. Liigassa vahvasti esiintyneet Aino Tuokkola ja Jessica Sågbom täydensivät vahvan ykkösnyrkin. Sen sijaan nuoremmat U19 tähdet, Amanda Nyberg, Elina Niemi ja Anni Räisänen olivat sivussa.

PSS puolelta liigavahvuudesta Alisa Kettunen ja Veera Nousiainen johtivat keltaisten ykkösketjua, josta puolustaja Milla Ylikojola ja hyökkääjät Kalpana Tarvainen ja Aada Heikkinen ovat viimeisimmän U19 maajoukkueen mukana.

Mosan illassa tasaisen ottelun avausmaalin iski vierailija, kun joukkueen -03 syntynyt pistekärki Aada Heikkinen iski Milla Ylikojolan passista kauden kymmenennen osumansa. EräViikingit kesti toisen erän alussa alivoiman ja vastasi heti perään. Taitava Jonna Virkkunen laukoi tasoituksen Hanna Pukeron esityöstä. PSS kuitti tuli nopeasti, kun heti seuraavassa vaihdossa Kalpana Tarvainen tiputti vasemmalta laidalta pallon alas Millalle, jonka rannelaukaus napsahti oikean tolpan juureen.

Jasmin Jatilan 2-2 tasoituksen jälkeen PSS kuittaa jälleen nopeasti; vastahyökkäys vasemmalta, ja Aada tarjoilee Alisa Kettuselle keskelle, joka iskee lukemiksi 2-4. PSS pääsee testaamaan ylivoimaansa vielä kakkoserän loppuun, mutta hyvistä paikoista huolimatta lisäosumaa ei yyvee pysty jauhamaan. Heti ErVi-jäähyn päättymisen jälkeen kuitenkin tapahtuu. Veera Nousiainen saa pallon laidalla ja alaspäin rauhoittamisen sijaan kääntyy vielä hyökkäykseen. Syöttö keskelle tavoittaa Alisan, joka laukoo illan toisensa, ja PSS:lle tärkeän kahden maalin taukojohdon.

ErVi ilmoittautuu mukaan pistetaisteluun heti kolmannen erän toisella peliminuutilla, kun Helmi Haakanan laukaus uppoaa hyvin pelanneen Annika Hytösen selän taakse. Tällä kertaa PSS-kuitissa kestää hieman kauemmin, mutta kolme minuuttia ErVi-osuman jälkeen ykkösketju iskee jälleen. Tällä kertaa Veera viimeistelee Millan syötöstä. Tasainen taistelu jatkui ilman lisämaaleja aina viime minuuteille saakka. EräViikingit pyöritti tovin melko vaarallisesti ilman maalivahtia, mutta oman pään pallonriiston jälkeen Milla avaa Aadalle keskelle joka jatkaa ykkösellä pallon tyhjään kotihäkkiin. Aada viimeistelee vielä 3-7 lukemat tyhjiin, ennen kuin Lotta Varakas laukoo maalinedestä muutama sekunti ennen loppua päätöslukemiksi 4-7.

Tasainen ottelu päättyi siis PSS voittoon, joka ottelussa oli kuitenkin hienokseltaan hallitsevampi osapuoli. Kakkos- ja kolmosketju saivat myös erinomaisia tekopaikkoja, mutta tilastot kertovat kuitenkin ehkä hieman karua faktaa; ykkönen iski kaikki osumat.

A tyttöjen kausi on alkuvaikeuksien jälkeen lähtenyt mukavasti käyntiin, ja ilahduttavaa on viime kauden C tyttöjen, eli -03 ikäluokan hienot otteet A-tytöissä. ErVia vastaan Emma Parta ja Alina Söderström onnistuivat hienosti, ja aiemmissa peleissä Nea Vasama, Emma Killinen, Emilia Tiihonen, Aleksiina Halonen ja Eevi Oras ovat osoittaneet, että taidot riittävät näihin peleihin.

Leveyttä riittää, sillä liigapelureista poissa olivat mm Sanni Koli, Annina Levälampi ja Jasmiina Järvinen, sekä ikäluokan kärkipelaajiin kuuluva -03 syntynyt Matilda Holmström. Pistöpörssissä PSS:n ykkönen on jo 17 tehopistettä latonut Aada Heikkinen. Taimi Mikkola on tehoillut 5+4, jonka jälkeen tehot ovat tämän päiväisestä huolimatta jakaantuneet erittäin tasaisesti. Tasainen ja tasokas on myös maalivahtiduo Annika Hytönen – Pinja Askola.

A tyttöjen pelit jatkuvat joulukuun aivan alussa, kun 1. ja 2.12 vieraaksi Auroralle saapuvat SSRA Oulusta ja O2 Jyväskylästä.