PSS B-tytöt jatkoivat voitokkaina

06.11.2019

Porvoon salibandyseuran (PSS) B –tytöt jatkoivat SM sarjaansa otteluilla SBS Wirmoa ja Turun palloseuraa (TPS) vastaan. Molemmat ottelut päättyivät PSS:n voittoon.

Porvoolaisten kotiottelu viime kauden B –tyttöjen Suomen mestareita SBS Wirmoa vastaan pelattiin iltaotteluna Askola-areenalla. Iltapuhteesta odotettiin tulevan PSS:n kannalta haastava, sillä SBS Wirmo tiedettiin tämän kauden aikaisempia vastustajia selvästi taitavammaksi joukkueeksi. Ottelu sai kuitenkin PSS:n kannalta unelma-alun, sillä pelikellon näyttäessä 3:18 oli PSS tehnyt kahdesta vedostaan ehkä jopa hivenen helposti kaksi maalia. Ottelu oli kuitenkin porvoolaisten salama-alusta huolimatta kaikkea muuta kuin ohi ja SBS Wirmo kokosi nopeasti rivinsä aloittaen vyörytyksen kohti kotijoukkueen päätyä.

Varsinkin ottelun toisen erän hallinta meni selvästi Mynämäkeläisille. Wirmo piti palloa ja laukoi toistuvasti kohti kotijoukkueen maalia. Tämä ei jäänyt tuloksettomaksi ja kahden pelatun erän jälkeen Wirmo oli tasoittanut pelin lukemiin 2-2.  Ottelun viimeisen erän alkaessa sama kaava jatkui, vierasjoukkue vyörytti ja PSS puolusti. Ajassa 46:15 Wirmo sai kuitenkin kahden minuutin rangaistuksen mailaan lyömisestä. Tässä PSS näki mahdollisuutensa ja saikin siirrettyä paineen jälleen vastustajan maalille. Tämä johti nopeassa tahdissa kahden maalin syntymiseen. Wirmo ei suostunut antautumaan vaan kavensi välittömästi lukemiksi 4-3 ja loi jatkuvasti uusia tilanteita porvoolaispäätyyn.

Porvoolaistytöt pelasivat kuitenkin läpi ottelun varsin sitoutuneesti ja peittivät uhrautuvasti valtaosan vierailijoiden vedoista. Ottelun aikaisista Wirmon yli 50 laukauksesta ainoastaan 17 tuli PSS:n maalivahti Jade Junkkarin torjuttavaksi saakka. Lopulta ajassa 59:25 ottelussa Porvoolaisten tehopelaajana palkittu Aleksiina Halonen päästi Porvoolaiset jännityksestä ja viimeisteli Wirmon tyhjänä ammottavaan maaliin loppulukemat 5-3.

_DSC8267-3.jpg

”Iso ja henkisesti tärkeä voitto meille. Lisäksi Wirmo oli tullut otteluun parhaalla mahdollisella kokoonpanollaan, joten mitään jossiteltavaa ei ottelusta jää”, kommentoi peliä PSS:n päävalmentaja Christian Bremer. Ottelun kovuuden allekirjoitti myös hyökkääjä Aleksiina Halonen: ”Wirmo oli vastustajana odotetun vaikea ja tämä oli ehdottomasti tällä kaudella pelatuista otteluista kovin peli”.

PSS - SBS Wirmo ottelutilastot

Heti seuraavana päivänä PSS:n tytöt kohtasivat Aurora –hallissa Turun palloseuran (TPS) B –tyttöjen joukkueen. Tällä kertaa henkinen valmistautuminen oli toisella tavalla haastavaa, sillä TPS ei ennen tätä ottelua ollut onnistunut saavuttamaan pistettäkään tämän kauden SM –sarjassa. Ottelun ensimmäinen erä oli kotijoukkueelta varsin nihkeää pelaamista ja ensimmäiselle erätauolle mentiin lukemissa 1-1. Toiseen erään tultaessa Porvoon tytöt olivat kuitenkin ryhdistäytyneet ja ottivat pelin haltuunsa. Ottelun puolen välin jälkeen ottelun voittajasta ei enää ollut mitään epäselvyyttä ja ajoittain Porvoolaisten peli näytti menevän ajatuksella ”kaikki hyökkää”. Maalijuhlista johtuen eri pelaajien ensimmäisestä tehdystä B sarjan SM –maalista talteen otettiin useampikin pelipallo. Loppusummerin soidessa tulostaululla oli PSS:n 9-2 voitto.

_DSC8451-5.jpg

”Päätettiin että halutaan tämä voitto” kommentoi ottelussa Porvoolaisten tehopelaajana palkittu hyökkääjä Natalia Oinonen ensimmäisen erän jälkeistä kasvojen pesua. ”Wirmo pelin jälkeen oli odotettavissa jonkunlainen ulospuhallus meidän pelaajiltamme. Oli se sen verran iso voitto. Lisäksi pelaajien takaraivossa kaikista puheista huolimatta näkyi vastustajan nollakerholaisuus. Heräteltiinkin pelaajia pelaamaan tekemällä ottelua ennen ja sen aikana useita kokoonpanomuutoksia” analysoi puolestaan päävalmentaja Bremer.

PSS - TPS ottelutilastot

Pelattujen otteluiden jälkeen PSS jatkaa ainoana puhtaan pelin joukkueena B –tyttöjen sarjakärjessä. Seuraavan SM -ottelunsa tytöt pelaavat vasta 14.12. jolloin kotiottelussa vastaan asettuu LASB.

Teksti: B-tytöt
Kuvat: Tomi Nousiainen