Palveluesittely: Itä-Uudenmaan Urheiluakatemia syyskausi täydessä vauhdissa

12.11.2019

Itä-Uudenmaan Urheiluakatemian kolmas lukuvuosi saatiin käyntiin syyskuun alussa. Syyskauden aloitti 106 urheilijaa, jotka edustavat 16 eri lajia.

Salibandyssa on mukana peräti 30 urheilijaa, joten Aurorahallissa on keskiviikko- ja perjantaiaamuisin enemmänkin liikettä, kun tämä joukko on harjoittelemassa. Vastuuvalmentajana tälle suurelle lajiryhmälle toimii Janika Martinsalo. Lajivalmennuksessa ovat olleet syyskaudella mukana myös Porvoon Salibandyseuran miesten edustusjoukkueen vastuuvalmentaja Risto Lall ja seuran valmennuspäällikkö Sauli Hynynen.

Toisen suuren ryhmän muodostavat jalkapalloilijat, joita on yhteensä 17 kpl. Jalkapallon osanottajamäärän suureen kasvuun on varmasti vaikuttanut olosuhteiden parantuminen Uusimaa-areenan myötä.

Akatemian aamuharjoituksia pyörittää 13 paikallisseurojen koulutettua valmentajaa, joten valmennus on hyvissä käsissä.

Keskiviikko- ja perjantaiaamujen harjoitusten lisäksi I- ja II-tason urheilijoilla on mahdollisuus osallistua maanantaiaamuisin kehonhuoltoharjoitukseen (kuva), josta vastaa fysiikkavalmentaja Kalle Tolsa. Maanantaiaamun harjoituksen tavoitteena on parantaa urheilijan mahdollisuuksia pitää oma kehonsa terveenä ja vastaanottavaisena yhä kovenevaan harjoitteluun.

IMG_0355.jpg"Aamuvalmennusta on määrätietoisesti ja pitkäjänteisesti lähdetty kehittämään viimeisen kahden kauden aikana. Janika on tehnyt hyvää työtä oppilaiden kanssa. Harjoittelu on ollut laadukasta ja Janika on tuonut paljon uusia elementtäjä mm. huoltavaan harjoitteluun. Toiminta on nuorten mielestä ollut monipuolista ja harjoitteluryhmässä on vallinnut hyvä ilmapiiri. Siitä yhtenä mittari voinee pitää mm. sitä, että ryhmän koko on kasvanut tasaisesti. Nyt lukuvuoteen lähdettäessä listalla on mukana 30 oppilasta. Ryhmäkoko luo varmasti ohjaajille suunnittelutyöhön oman haasteen." toteaa seuran valmennuspäällikkö Sauli Hynynen.

"Kokonaisuus on pyritty tekemään mahdollisimman toimivaksi nuorelle. Harjoittelun ohjelmoinnissa tulee tarkoin miettiä jokaisen pelaajan kohdalla myös joukkueen harjoitus- ja pelirytmit. Tämän onnistunut toteutus vaatii toimivaa vuoropuhelua joukkueen vastuuvalmentajan, pelaajan ja akatemian valmentajan välillä."
 jatkaa Hynynen.

" Toimiva aamuvalmennus on todella merkittävä lisäharjoitusmahdollisuus porvoolaisille toisen asteen opiskelijoille. On myös hyvä muistaa, että oppilaitokset sijaitsevat lähellä harjoituspaikkaa (Aurora), joten matkoihin ei kulu aamuisin kohtuuttoman paljon aikaa." päättää Hynynen.

Lue myös: Itä-Uudenmaan urheiluakatemian info 2004-syntyneille

Teksti: IUA/PSS