Liiganaisten kausi pakettiin - Päävalmentaja Kouvalaisen mietteet kaudesta

17.03.2020

Lauantaina saimme kuulla Salibandyliiton päätöksen päättää salibandyn pääsarjat, mukaan lukien Naisten Salibandyliigan, meneillään olevan koronatilanteen takia. Nyt kun muutama päivä on kulunut uutisesta ja kauden päättyminen on tosiasia, on hyvä tehdä pieni katsaus menneeseen kauteen. Kyselimme hieman päävalmentaja Jukka "Kode" Kouvalaisen mietteitä menneestä kaudesta ja miten paljon kauden keskeytyminen harmitti.

- Kyseessä on paljon tärkeämmät ja isommat asiat kuin urheilu tällä hetkellä. Sarjan lopettaminen oli ainoa oikea ratkaisu, sanoo päävalmentajamme.

PSS Liiganaiset pelasivat hyvän nousujohteisen kauden. Runkosarjan jälkeen joukkue oli toisena, mutta voitettuaan kaikki sijoitussarja A:n pelinsä SB-Prota ja EräViikenkejä vastaan, nousi se kärkeen ja sai piikkipaikan pudotuspeleihin lähdettäessä. PSS sai valita vastustajansa ensimmäisenä ja puolivälierissä vastaan olisi astunut Turkulainen FBC Loisto.

- Kausi meni juurikin suunnitelmien mukaan ja tavoite oli virittää joukkue hyvään iskuun runkosarjan ja jatkosarjan loppuun. Saimme hyviä onnistumisia kauden loppupuolelle voittojen ja hyvien suoritusten merkeissä laajalla rintamalla, tuumailee Kouvalainen.

kode2.JPG

Kuva: Jari Turunen

PSS taisteli siis toden teolla historiansa ensimmäisestä suomen mestaruudesta. Kysyimmekin Kodelta, olisiko tänä vuonna ollut Porvoolaisten vuoro? - Meillä olisi varmasti ollut erinomaiset mahdollisuudet voittaa suomen mestaruus. Uskon myös että joukkue olisi ollut henkisesti valmiimpi voittamaan kuin aikaisempina vuosina.

Kaudesta jäi mieleen myös Suomen Cupin finaalimatka Tallinnaan. Hyvästä alusta huolimatta kyseisessä finaalissa SB-Pro oli parempi eikä Porvoolaiset pystyneet uusimaan Cup-kultaansa toista vuotta peräkkäin. Mahtavaa oli nähdä Tallinnan yleisössä niin monta keltapaitaista salibandyfania!

Suomen_Cup_-_Ville_Vuorinen.jpg
Kuva : Ville Vuorinen

PSS paransi otteitaan jatkuvasti kevättä kohti. Varsinkin joukkueen ykkösketju oli niin sanotusti liekeissä. Playoffsien kynnyksellä puhuttiinkin, että Holmberg-Sundström-Holmberg hyökkäysketju höystettynä pakkiparilla Lampinen-Törnqvist oli jopa sarjan kuumin viisikko. Päävalmentaja Kouvalaisen mielestä ykkösketjun tehot ei kuitenkaan ollut joukkueen ainoa hyvä puoli vaan myös palloton pelaaminen oli joukkueen vahvuuksia. - Kyllähän me ollaan onnistuttu jälleen kerran pallottomassa pelissämme. Tälle kaudelle olemme aktivoineet peliämme, jonka joukkueen hyvä liike on mahdollistanut. Lisäksi panostuksemme pallolla pelaamiseen on parantunut kauden aikana ja sitä työtä pyritään edelleen kehittämään. Ensi kaudelle pyrimme olemaan pelissä  vieläkin liikkuvampi ja pallovalmiimpi.

Harmillisesta lopusta huolimatta kaudesta jäi siis positiivinen maku. Keltapaitainen porvoolaisjoukkue on taatusti ensi kaudella vielä nälkäisempi ja valmiimpi voittamaan. Sen takaa myös Kouvalainen;

-Ensi kauden joukkue näyttää nälkäiseltä ja on valmiina pelaamaan taas sarjan parasta peliä.

Katseet suunnataankin melko pian jo kohti tulevaa kautta. Pelaajille on varmasti pieni lepo paikallaan ennen kovia kesätreenejä, mutta kyllähän valmennuksella ja taustoilla on jo ensi kausi mielessä. Lähipäivinä saattaakin kuulua tähän liittyen uutisia.

PSS Liiganaiset haluaa kiittää kaikkia seuraajiaan, fanejaan, yhteistyökumppaneitaan ja koko porvoolaista salibandykansaa mahtavasta tuesta kaudella 2019-2020. Ilman kuudetta kenttäpelaajaa tätä ei olisi yhtä mukavaa tehdä. Pitäkää toisistanne huolta, pysykää terveinä, älkääkä unohtako, miten vaikeita ajat ovat pienille urheiluseuroille ja niiden junioritoiminnoille. Tukeanne tarvitaan myös jatkossakin.

Nähdään taas Auroralla syksyllä!

janne_ekman.JPG

Kuva: Janne Ekman