Koronarajoitukset jatkuvat viikolla!

29.01.2021

Juuri saadun tiedon mukaan, Porvoon kaupunki jatkaa koronarajoituksia vielä viikolla eli 7.2 asti, ennen tätä he evaluoivat tilanteen uudestaan ja päättävät jatkotoimenpiteistä. Vaikka koronatartuntojen määrä on kasvussa, niin lasten- ja nuorten liikunnan osalta on nähtävissä valoa tunnelin päässä.

Tiedote:

Porvoon lukioiden ykkös- ja kakkosluokkalaiset jatkavat etäopetuksessa toistaiseksi. Abien lähiopetus kuitenkin jatkuu. Avoimet varhaiskasvatuspalvelut eli kerhot, perhekahvilat ja perhekahviloiden ulkotoiminta ovat edelleen suljettuina 21. helmikuuta asti. Muiden määräaikaisten koronarajoitusten ja -suositusten voimassaoloa pidennetään sen sijaan sunnuntaihin 7. helmikuuta asti, linjasi Porvoon kaupungin johtoryhmä kokouksessaan 29. tammikuuta. Mm. kaupungin tilojen sulkemista ja harrastustoimintaa koskevien rajoitusten voimassaoloa pidennettiin siis viikolla.

– Lasten ja nuorten hyvinvointi on noussut erityiseksi huolenaiheeksi koronakriisin pitkittyessä. Valmistelemmekin tällä hetkellä lasten ja nuorten harrastustoimintaa koskevien rajoitusten lieventämistä 8. helmikuuta alkaen rajoitetusti ja erityisiä turvallisuusohjeita noudattaen samantyyppisin periaattein kuin pääkaupunkiseudulla. Muut rajoitukset ja suositukset on tarkoitus pitää ennallaan, kaupunginjohtaja Jukka-Pekka Ujula kertoo.

– Teemme kuitenkin asiaa koskevia konkreettisia päätöksiä vasta ensi viikon loppupuolella, jotta näemme, kuinka Porvoon huolestuttavaksi muuttunut tartuntatilanne kehittyy. Urheiluseurat ovat jo tehneet suunnitelmia turvallisen liikunnan mahdollistamiseen liikuntatiloissa. Täsmennämme ohjeistusta ja yksityiskohtia, jotta rajoitusten lieventämien voidaan tehdä mahdollisimman turvallisella ja vastuullisella tavalla yhdessä urheiluseurojen kanssa. Urheiluharrastuksissahan on tapahtunut aikaisemmin joukkoaltistumisia. Lisäämme samalla varmuuden vuoksi myös tartunnan jäljittäjien määrää, Ujula jatkaa.

Porvoon koronatilanne on heikentynyt huolestuttavalla tavalla viime viikkoina. Koronavirustartuntojen suhteen kuluva tammikuu on pahin kuukausi Porvoossa koko koronaepidemian aikana.

– Tilanne on vakava. Porvoossa on todettu tammikuussa tähän mennessä yhteensä 58 koronavirustartuntaa, mikä on enemmän kuin minkään aikaisemman kuukauden aikana, tartuntataudeista vastaava lääkäri Jeff Westerlund kertoo.

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (HUS) suosittelee kaikkien edelleen voimassa olevien alueellisten suositusten ja rajoitusten jatkamista helmikuun loppuun asti. Myös sosiaali- ja terveysministeriö suosittelee pitämään rajoitukset vähintään nykyisellä tasollaan, kunnes virusmuunnoksen leviämistä ja sen estämiseksi tehtyjen toimenpiteiden vaikuttavuutta on voitu arvioida.

Aluehallintovirasto on jatkanut voimassa olevia kokoontumisrajoituksia helmikuun loppuun asti. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikki yli kymmenen hengen yleisötilaisuudet ja yleiset kokoukset sisä- ja ulkotiloissa on edelleen kielletty. Aluehallintovirasto suosittelee kuitenkin painokkaasti välttämään kaikkia fyysisiä kokoontumisia, joita ei ole pakko järjestää sekä noudattamaan tarkasti Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja opetus- ja kulttuuriministeriön ohjetta turvaetäisyyksistä ja hygieniakäytännöistä. Kokouksia suositellaan järjestettäväksi etäyhteydellä aina kun se on mahdollista.

– Seuraamme tiiviisti koronatilanteen kehittymistä ja koordinoimme toimintaamme valtakunnallisten ohjeiden sekä HUS:in ja pääkaupunkiseudun koronakoordinaatioryhmien toimenpiteiden kanssa. On huomattava, että rajoituksia voidaan myös joutua kiristämään, jos koronatilanne heikkenee Porvoossa, kaupunginjohtaja Jukka-Pekka Ujula muistuttaa.

Porvoonsalibandyseura on varannut vapaata harjoitteluaikaa seuran joukkueille:

• Joka Helmikuun sunnuntai klo 16-18, kokonhallin tekonurmi kenttä on PSS vapaassa käytössä

• Gammelbackan pizzerian viereinen kaukalo on pistetty pystyyn ja siellä saa pelata niin paljon kuin sielu sietää. Kaukaloa ei pysty varaamaan eli sopusijaa antaa. HUOM. jokainen seuran joukkue on sitoutunut myös pitämään kaukaloa lumesta puhtaana

• Aloitamme torstaina 4.2 klo 18-19 PSS yhteislenkit (lisää tietoa myClubissa)