Porvoon kaupungin uusimmat korona rajoitukset- 7.3.21 asti

19.02.2021

Saimme eilen illalla tietoa, että Porvoon kaupunki jatkaa nykyisellään olevia rajoitteita 7.3.21 asti.

Alla kaupungin tiedote.

"
Porvoon kaupunki tiedottaa 18.2.2021

Nuorisotilojen toimintaa avataan rajoitetusti – muilta osin rajoituksia jatketaan pääsääntöisesti 7. maaliskuuta asti

Nuorisotilojen toimintaa avataan rajoitetusti. Muilta osin Porvoon koronarajoitukset ja -suositukset jatkuvat pääsääntöisesti ennallaan 7. maaliskuuta asti, linjasi Porvoon kaupungin johtoryhmän kokouksessaan 18. maaliskuuta.

Nuorisotilat pysyvät edelleen kiinni, mutta maanantaista 22. helmikuuta alkaen niissä voidaan järjestää ryhmätoimintaa alle 10 hengen ryhmissä. Ryhmiin on ennakkoilmoittautuminen, ja toiminta järjestetään terveysturvallisesti. Kansalaisopiston tutkintoon johtavien koulutusten tenttejä ja tasokokeita sekä maahanmuuttajien ohjauspisteen henkilökohtainen neuvonta voidaan järjestää lähitoimintana 1. maaliskuuta alkaen.

– Porvoon tartuntatilanne on tällä hetkellä rauhallisempi, mutta Uudellamaalla tilanne on kääntynyt selkeästi huonompaan suuntaan. Sekä THL että HUS suosittelevat, että Uudenmaan alueella otetaan käyttöön väliaikaisesti entistä tiukempia toimia ja kokoontumisrajoituksia epidemian hillitsemiseksi. Kokoontumisrajoituksia koskevat päätökset tekee aluehallintovirasto, kaupunginjohtaja Jukka-Pekka Ujula kertoo.

THL toteaa tuoreessa tiedotteessa, että epidemian kiihtymisen riski on kasvanut koko Suomessa muita virustyyppejä nopeammin leviävän brittivariantin takia. Sitä on löytynyt Uudeltamaalta eneneviä määriä.

Viime viikkojen aikana HUSin ja muun maan epidemiakehitys on eriytynyt. HUSin alueella ilmaantuvuus on neljässä viikossa lähes kaksinkertaistunut 108,9 tapauksesta 100 000:ta ihmistä kohden 185,9 tapaukseen.

– Virusvarianttia on todettu myös jo Porvoossa. Tartunnanjäljityksestä Porvoo on selviytynyt toistaiseksi hyvin, mutta pääkaupunkiseudulla tartunnanjäljityksessä on useiden päivien viiveitä. Tämä on huolestuttavaa, sillä pääkaupunkiseudun viiveiden vuoksi tartunnat ehtivät levitä myös Porvoossa, tartuntataudeista vastaava lääkäri Jeff Westerlund kuvaa.

Porvoon kaupungin johtoryhmä on linjannut, että koulujen ja päiväkotien toiminnan turvaamisen pitäisi olla etusijalla, kun koronarajoituksia voidaan ryhtyä purkamaan.

– Avaamme nyt nuorisotilojen toimintaa rajatusti ja terveysturvallisesti alle 10 hengen ryhmille. Pyrimme näin tarjoamaan ohjattua toimintaa erityisesti niille murrosikäisille, jotka kokoontuvat tällä hetkellä viettämään vapaa-aikaansa esimerkiksi kauppakeskuksissa, Sari Gustafsson jatkaa.

– Porvoo on suoriutunut tähän asti hienosti epidemiantorjunnassa. Olen kiitollinen kaikille porvoolaisille siitä, että olette auttaneet meitä tekemään tämän mahdolliseksi noudattamalla koronaohjeita ja -rajoituksia. Olemme yhdessä tehneet hyvää työtä, vaikka se on varmasti tuntunut välillä vaikealta ja turhauttavaltakin. Nyt pitää jaksaa olla sinnikäs. Menemme kohti kevättä ja toivottavasti ennen pitkään myös helpompia aikoja, sosiaali- ja terveysjohtaja Ann-Sofie Silvennoinen painottaa.

– Ensi viikolla koululaisilla on talviloma. Nautitaan nyt upeista talvikeleistä ja liikutaan ulkona terveysturvallisella tavalla. Kaupunki järjestää myös tänä vuonna koululaisille ohjelmaa talvilomaviikolla. Suuri osa toiminnasta toteutetaan virtuaalisesti. Lisäksi ohjattua toimintaa järjestetään ulkona alle 12-vuotiaille ja kaikenikäisiä kannustetaan omatoimiseen ulkoiluun, Sari Gustafsson päättää. "

Eli PSS jatkaa samaan malliin, alle 12-vuotiaat saavat treenata pienryhmissä, salin koosta riippuen. Auroralla ja Albert Edelfeltin koululla saa olla 20 lasta, mutta kahdessa pienryhmässä, muissa tiloissa saa olla kerrallaan 10 lasta.  Käytäntö on osoittanut että pukutilojen käyttö on tarpeen, mutta pukutiloihin ei jäädä "viettämään aikaa".

Seuran jäsenille on lähetetty myClubin kautta PSS koronaohjeistukset.

Aurora hallilla varsinkin Nappularyhmien treeneissä on viime perjantain perusteella parasta jos vanhemmat tuovat lapset ovelle jossa ohjaaja ottaa lapsen vastaan ja auttaa riisumisessa. Lähtiessä taas ohjaaja auttaa lapsen pukemisessa, kengät jalkaan ja ulos ovesta, jolloin vanhempi on jo odottamassa.

Tämä on mielenkiintoista aikaa, mutta ilo lasten kasvoilla oli kaiken sen säätämisen arvoista :)

PS. Nappulatreenit on normaalisti myös hiihtolomaviikolla!