Naisille huipputärkeät vieraspisteet Tampereelta

27.01.2013

Salibandyliigan internet-sivuilla hehkutettu tenavaryhmien ottelu päättyi liigan kuopuksen eli PSS naisten voittoon. Ennakkoon oli povattavissa  tiukka vääntö Kooveen kanssa ja juuri sellainen peli saatiinkin aikaiseksi, sillä pisteet matkasivat Porvooseen niukimmalla mahdollisella tavalla, yhden maalin erolla tuloksella 5-6 (2-5, 2-0, 1-1).

naisten_salibandyliiga.jpgJos on porvoolaisten otteet olleet kauden otteluiden alussa toisinaan uneliaita, niin tänään ne eivät sitä olleet. Reilun viikon takainen ottelu NST:tä vastaan oli vielä hyvässä muistissa ja siitä jatkettiin tänään mihin NST-ottelussa jäätiin. Heti ottelun alkuun saatiin maalitili auki ylivoimalla, kun Kooveen hyökkääjä joutui turvautumaan rangaistaviin otteisiin jo vajaan minuutin pelin jälkeen. Minuutin ylivoiman jälkeen Ella Holmberg siirsi pallon Kooveen maalin perukoille ja erän alkutahdit oli lyöty.

Vieraiden toisen maalin viimeisteli joukkueen TEHO-pelaaja Henna Uljua ajassa 7.31. Syötön maaliin tarjoili joukkueen ”tenavapelaajiin” kuuluva Kia Kunttu. Kia oli tänään hyvällä pelipäällä, sillä hän viimeisteli joukkueen kaksi seuraavaa maalia kolmen minuutin välein. PSS:n neljännen maalin jälkeen Kooveen maalivahti Noora Laakso sai tarpeekseen ja tolppien väliin vaihdettiin Sonja Mäkinen. Hyvästä vierasjoukkueen alusta huolimatta myös Koovee pääsi maalien makuun kaventamalla Ilona Huhtalan toimesta ajassa 15.13. Porvoolaisten ilotulistusta ensimmäisessä erässä jatkoi vielä Henna Uljua toistamiseen, lisäten porvoolaisjohdon jo 1-5. Kotijoukkueen mukana pelissä piti vielä Jetta Uotilan ”koppimaali”, jonka hän viimeisteli 13 sekuntia ennen erän päättymistä. Tauolle lähdettiin vierasjohdossa 2-5.

Ensimmäinen erä oli porvoolaisten, mutta toisen erän alkua hallitsi Koovee. Viivi Ahola aloitti tamperelaisten takaa-ajon heti erän alussa kaventaen ottelun lukemiin 3-5. Ottelun puolivälin jälkeen tuomari seisoi kentällä käsi pystyssä siirretyn rangaistuksen merkiksi ja kuudella kenttäpelaajalla tamperelaiset onnistuivatkin maalinteossa Jetta Uotilan onnistuessa toistamiseen. Alkuerän kangertelun jälkeen myös PSS pääsi taas otteluun mukaan. Vajaat kaksi minuuttia edellisestä maalista Koovee pääsi kokeilemaan ylivoimakuvioitaan, kun porvoolaispuolustaja sai rangaistuksen vaarallisesta pelistä. Porvoolaisten alivoima kesti ja tasoitusmaalia ei syntynyt. Toiselle erätauolle lähdettiin PSS:n maalin johdossa 4-5.

Kolmannessa erässä taisteltiin sarjapisteistä viimeiseen sekuntiin asti. PSS:n ylivoima oli tänään iskussa, sillä erän alussa Henna Uljua viimeisteli illan kolmannen maalinsa ajassa 42.22. Koovee painoi vielä täysillä päälle ja pääsikin Annastiina Intalan maalilla maalin päähän, mutta ei enää tasoihin, vaikka kavennusta haettiin erän lopussa ilman maalivahtia kuuden kenttäpelaajan voimin.

Ottelussa palkittiin yhdellä pörssipisteellä Kooveen 1997 syntynyt Veera Kauppi (0+3). Loput pörssipisteet nappasivat porvoolaiset Ella Holmbergin (1+2) saadessa niistä kaksi ja Henna Uljuan (3+0) kerätessä ottelun parhaana kolme pörssipistettä.

Pari plussapistettä voi antaa tänään myös porvoolaisvalmennukselle, sillä aiemmin viikolla pelatussa Tyttöjen Nuorten SM-sarjaottelussa Kooveeta vastaan PSS:n kokoonpanosta puuttui lähes kaksi ketjullista tänään pelanneita pelaajia. Joukkue harjoitteli Porvoossa samaan aikaan lauantain liigaottelua silmällä pitäen. Näin jälkiviisaana katsomon puolelta voi sanoa, että taktisesti veto oli kannattava.  Päivän pisteet olivat porvoolaisille erittäin tärkeät ja tasoittavat entisestään liigan keskikastin tilannetta. Tilanne on siis auki edelleen, kun asetelmista pudotuspeleihin kisataan.

- KU

Ottelun tilastot

Kooveen näkemys ottelusta

Sarjataulukko ja tehotilastot