PSS C2-pojat SM-karsinnoissa

24.08.2016

PSS C2 poikien joukkue osallistui SM-karsinnan 1. vaiheen turnaukseen, joka pelattiin Jyväskylän Vaajakoskella elokuun la 20. – su 21. viikonloppuna. Turnauksessa joukkue pelasi neljä ottelua.

Lauantaina ensimmäisessä pelissä kohtasimme Porin joukkueen Karhut Magic, peli voitettiin selvin numeroin 9-3. Erien maalierot ja maalivahtien torjuntatilasto kuvaavat hyvin pelin luonnetta ja kuinka tasaisesti koko joukkue läpi pelin hoiti tonttinsa ja tuotti tulosta. Ensi erässä teimme 3 maalia vastustajan yhtä vastaan, toisessa erässä jo 3-0 tulos ja viimeinen erä oli jo kosmetiikkaa 3-2 erätuloksella. Maalivahtien kokonaistorjunnat kuvaavat hyvin pelin kulkua ja painopistettä. Koko pelissä omaan päähän tuli vain 11 torjuntaa ja vastustajan maalivahti joutui urakoimaan 42 torjunnan verran.

Päivän seuraavassa pelissä kohtasimme OLS:n Oulusta, joka jo ennakkoon aseteltuna oli selvä ennakkosuosikki suoraan SM-karsintapaikkaan karsintalohkomme voittajana. Pelistä muodostuikin ensimmäisen erän 7-0 ryöpytyksen jälkeen hieman tasaisempi loppua kohden ja peli päättyi kuitenkin täyden peliajan puitteissa 11-2 OLS:n hyväksi.  Pelin tilastoja hyvin kuvaa maalivahtien torjunnat. OLS:n maalivahdille siunaantui 7 torjuntaa, kun vuorostaan joukkueemme häkkärit olivat vuoronperään pienessä pallosateessa 52 torjunnan verran. OLS voitti lohkomme täysin suvereenisti häviämättä otteluakaan maalierolla 36-8. Tästä pelistä joukkueemme sai hyvää oppia yhdeltä ikäluokkamme pohjoisen huippujoukkueelta.

Turnauksen toisena pelipäivänä ensimmäisessä pelissä kohtasimme Classicin Tampereelta. Ottelun ennakko asetelmissa oli oletuspanoksena, että voitolla olisimme varmistaneet lohkon 3. sijan ja sitä kautta pääsyn SM-karsinnan seuraavaan jatkovaiheeseen. Ottelusta muodostui perinteisesti tuttua joukkuetta vastaan varsinainen trilleri ja taustatiimiltä ja mukavasti paikalle saaneet vanhemmatkin saivat jännitystä koko rahan edestä. Ensimmäisessä erässä jo alle kymmenessä minuutissa teimme 3 maalia Classicin verkkoon. Kuitenkin erän viimeiset reilut 5 minuuttia koituivat pelimme mustaksi hetkeksemme, kun joukkueelle siunaantui kaksi jäähyä ja vastustaja rankaisi niistä kummastakin. Ennen erätaukoa Tampereen pojat tekivät kolmannenkin maalin. Erätauolle lähdettiinkin tilanteesta 3-3. Toinen ja kolmas erä pelailtiin vuoron perään verkkoja heiluttaen ja jäähyiltä kumpikaan joukkue ei kiihkeässä pelissä välttynyt. Classic kuitenkin teki yhden maalin enemmän kolmannessa erässä ja voittaen meidät niukasti 6-5. Samalla pelin tulos ratkaisi sen, että Classic mahdollisti etulyöntiaseman pääsystä jatkokarsinnan 2. vaiheeseen.

Sunnuntain ja samalla turnauksen viimeisessä pelissä kohtasimme järjestäväseuran joukkueen 02-JKL Musta:n. Peli päättyi lopulta vastustajan niukkaan voittoon 5-3. Tämä peli varmisti, että jäimme karsintalohkossa neljännelle sijalle eli kahden pisteen ja yhden voiton päähän jatkokarsinnan seuraavasta vaiheesta, johon kolmas sija olisi antanut mahdollisuuden.

Karsintaturnauksesta saimme hyvän alun tulevan kauden aluesarjaan ja kovia pelejä alle.

Karsintalohkomme tulokset löytyvät kokonaisuudessaan SSBL:n tulospalvelusta: