BTSM: TPS kaatui Auroralla

23.01.2017

BTSM: PSS kotivoittoon TPS:stä

PSS B tytöt nähtiin ensimmäistä kertaa kotisalissa Auroralla kuluvan vuoden osalta. Vastassa jo pariin otteeseen tällä kaudella kohdattu TPS. Karsinnoissa Tepsi harjasi 2-1 voiton ja suoran liigapaikan. SM-sarjapeli marraskuun lopulla Turussa päättyi PSS:n 5-11 voittoon.

Sunnuntai-illan pelissä korostui porvoolaisittain pari tärkeää seikkaa. Miten pystymme pitämään yllä hyvän suoritustason ilman yhtään A-tytöissä pelaavaa peluria, ja se tosiasia, että voitolla kasvattaisimme piste-eron viidentenä olevaan TPS:aan jo yhdeksään pisteeseen, ja saisimme tukevan otteen TOP4 sijoitukseen sarjassa.

TPS oli samassa tilanteessa ’ylhäältä’ tulevien osalta. Joukkueen parhaimmisto juhli edellisenä iltana hienoa Naisten Suomen Cupin voittoa, joten esimerkiksi 23 pistettä viiteen peliin latonut Jasmin Saario oli sivussa. PSS:ltä poissa olivat mm. Veera Nousiainen, Cirilla Mäkelä ja Jasmiina Järvinen, joten puntit tasan tältä osin.

Ottelu alkoi PSS:n painostuksella, ja TPS oli pakotettu vetäytymään puolustuskannalle. Viimeistely ontui kuitenkin, ja TPS iski ajoittain vaarallisilla vastaiskuilla. PSS peli oli tahmeaa, flegmaattista ja viimeinen tiikerinsilmä puuttui otteista. Avauserän ainoa maali nähtiin yhdeksännellä minuutilla, kun Verna Matilainen oli unohtunut PSS-maalin eteen, ja sai viimeistellä vierasjohdon Lotta Paijan mainiosta syötöstä. Ottelun erikoisin tapahtuma nähtiin erän loppupuolella PSS-laituri Mixu Backman napsi ottelun komeimman yhden käden liimauksen keskialueella, kun pallo näytti jo osuneen toimitsijapöytään. Tuomarin näkemys oli kuitenkin oikea, pallo ei käynyt kentän ulkopuolella, mutta käsivirheestä jäähyä ei vihelletty. Sääntöjen mukaan ilmeinen virhe, mutta toki tulkinta ei nyt hirveä oikeusmurha ollut.

Toiseen erään jäi todella paljon parannettavaa, ja oma ote hieman kyllä terävöityikin. TPS maalissa Ronja Kylander jatkoi ensimmäisen erän tapaan loistavia otteitaan, ja piti luukut kiinni pitkälti yli pelin puolivälin. Vieraiden tilanne näytti entistä paremmalta, kun Michelle Ekholm karkasi Roosa Heikkisen syötöstä läpi, ja niittasi taululle 0-2. Porvoolaisittain erittäin tärkeä kavennus tuli jo seuraavassa vaihdossa; Mixu tarjoili ja Tiia Dahlström laukoi takanurkkaa kohti, ja mv-Ronja oli voimaton laukauksen muuttaessa vielä suuntaa TPS pakista.

Nelisen minuuttia ennen erän loppua PSS mylly jauhoi tasoituksen. Taimi Mikkola taisteli pallon itselleen maalin takana ja siirsi vasemmalle laidalle Kaisla Ensolalle. Kaislan tarkka syöttö maalin eteen tavoitti Inka Valjuksen, joka upotti taukolukemiksi 2-2. Toinen erä oli kauttaaltaan parempaa peliä. Ensimmäisen erän torjunnat kirjattiin 2-10 TPS:lle, toisessa oli tasaisempaa: 6-9. Reipas askel pelillisesti kuitenkin parempaan suuntaan!

Kolmas erä toi tarvittavan ryhtiliikkeen. Viiden minuutin pelin jälkeen ykkösketju onnistui; Tiia löysi Kalpana Tarvaisen, jonka syöttö maalin eteen tavoitti erinomaisesti nousseen Ronja Malmströmin ja taululle 3-2. Vajaa minuutti tästä ja Mirella Rönnberg nousi vasenta laitaa, ja tavoitti syötöllään oikealta Aada Heikkisen, joka laittoi ykkösellä maalin edustalle Viivi Heikkiselle. Pallo reppuun, ja jo hiukan helpottavan tuntuinen    4-2 johto. Nelisen minuuttia ennen loppua laitettiin peli lopullisesti pakettiin. Vilma Kallio ja Viivi pelasivat näyttävän seinäpeli, ja Aada napautti irtopallon nuottaan. Puoli minuuttia tästä ja Inka Valjus tarjoili takatolpille Kaislalle, ja Kaislan ensimmäinen SM-sarjamaali oli tosiasia. Seuraava vaihto, ja Milla iski keskeltä Mixun syötöstä jo 7-2. Minuutti ennen loppua vieraiden Veera Ilmolahden toimitus maalille pomppi omista sisään, joten loppuluvut taululla 7-3.

Kirjava ottelu, jossa ensimmäinen erä oli työmoraalin ja taistelun osalta varsin heikkoa. Toisessa erässä parannettiin, mutta TPS sumppu ja erinomainen vetojen peitto yhdistettynä loistavaan mv-peliin aiheutti jo hieman tuskastumista. Kolmanteen löytyi riittävästi kärsivällisyyttä ja pystyttiin tekemään tarvittavat osumat.

Onnistujia olivat hienon pelin, ja kauden ensimmäiset pisteet (1+1) saalistanut Kaisla. Takuuvarmaa työtä pelistä toiseen tekevä Inka keräsi samat tehot, ja palkittiin PSS:n parhaana. Onnistumiset jakautuvat mukavasti, ja kakkosketjun Viivi ja Aada kirjauttivat myös 1+1 tehot. Ykkösessä koko ketju pääsi lopulta tehoille, kärjessä Mixu (0+2). Sofia PSS-maalissa pelasi hyvin. Peli pyöri enemmän turkulaispäädyssä, mutta vastaiskut olivat vaarallisia.

TPS leiristä mv Ronja piti joukkueensa pitkään mukana voittotaistelussa. Amelie Alanne oli pirteä ja palkittiin joukkueensa parhaana.

Voitolla noustiin tällä hetkellä sarjan kakkostilalle, mutta kärkinelikko on tasainen. Juuri nyt paras vire tuntuu olevan kärkijengi Loistolla (20 p), PSS:llä siis 19 pistettä, pelin vähemmän pelannut Pirkat on kerännyt 18 pistettä, ja Rankat Ankat 17 pistettä.

Sarja jatkuu PSS:n osalta lauantaina 28.1, kun vieraspeli suuntautuu lentokentän kupeeseen Tiger Sport Areenalle SB Pron vieraaksi. Tuolloin lisäpisteitä jahdataan alkaen klo 15.00