BTSM: PSS kukisti Rankat Ankat

12.02.2017

PSS kukisti Rankat Ankat

PSS palasi kotiyleisön eteen Auroralle sunnuntai-iltapäivän ratoksi. Paikalle ei tällä kertaa aivan kauden komeinta yleisölukemaa ollut eksynyt, mutta paikaolijoille PSS, ja vierailija Salibandyseura Rankat Ankat, esittivät vauhdikkaan ja melko laadukkaankin näytöksen.

PSS lepäsi lauantain, kun taas SSRA kävi kuittaamassa pisteet EräViikingeiltä. Etelän kiertueen ensimmäisen pelin jälkeen Ankat olivat parin pisteen päässä PSS:stä, eli isoista pisteistä taisteltiin. Voitolla PSS jatkaisi Loiston takaa-ajamista sarjan kärkikaksikossa. Tappion myötä Ankat nousisi rinnalle ja keskinäsiten perusteella ohikin.

Kotijoukkueen rosteri oli tutusti täynnä; sivussa tänään mm. Jasmiina Järvinen, sekä lauantaina C-tyttöjen peleissä urakoineet Taimi Mikkola ja Aada Heikkinen. Siirtoajan lopulla PSS riveihin siirtynyt, koko kauden rinnakkaisedustuksella A:ssa pelannut Alisa Kettunen ei vielä ole ehtinyt keltaista pukea B:n riveissä, mutta toiveena on jatkossa saada Alisakin kehiin. Ankoilla mukana mm. syksyn pelissä porvoolaisia kuudella maalilla kurittanut Sofia Lappalainen.

Ottelu sai vauhdikkaan alun ja kolmen ketjun voimin päästiin muutamiin maukkaisiin tekopaikkoihin. Erän alkupuoli mentiin kuitenkin ilman osumia, ja myös SSRA rakensi muutamia painostusjaksoja ja laukoi asjoittain vaarallisesti. Runsaan kympin jälkeen kakkosketju otti vastuuta ja osui muutaman minuutin välein: 1-0 Viivi Heikkisen laukauksesta lähietäisyydeltä, ja hetkeä myöhemmin Anni Lempiäsen lavasta lähti 2-0 osuma. Molempiin syötöt Tiia Dahlströmiltä. Erän lopussa SSRA iski kavenuksen kun Sofia löytyi maalin edestä vapaana Emilia Ollikkalan hienolla syötöllä.

Toiseen erään peli jatkui tasaisena ja vauhdikkaana. Ankat otti peliä jo hieman hallintaankin, ja aika tarkalleen ottelun puolivälissä Elli Kylmäluoman veto yllätti Sofia Aholan etukulmasta ja lukemat 2-2. Sofia kokosi itsensä loistavasti ja otti pari ottelun kulun kannalta huipputärkeää torjuntaa heti perään, ja erän lopulla homma alkoi kääntyä meille. Ykkösketju onnistui viimein, ja Cirilla Mäkelä laukoin Kapsu Tarvaisen passista 3-2 johto-osuman. Puolentoista erän jälkeen tehtiin ohita muutoksia, ja kahden viime viikon aikana sairastuvalla aikaa viettänyt Laura Kariniemi toi energiaa tällä kertaa kolmosen vasempaan laitaan, ja Lauran pienestä kulmasta lähtenyt toimitus maalille pomppi häkkiin, ja 4-2 osuma näki päivänvalon. Vielä ennen taukoa Mixu Backman viimeisteli Inka Valjuksen syötöstä taukolukemiksi 5-2.

Ankat oli lauantaina niinikään 5-2 tappiolla parin erän jälkeen, kääntäen homman vielä voitoksi, joten ihan ei rotsit auki kannattanut kolmanteen lähteä. Ankat taistelu kuitenkin vahvasti, ja hieman hatara oman maalin edessä pelaaminen kostautui, kun Sofian ja Emilian toimesta SSRA nousi maalin päähän. Melko nopeasti kuitenkin tuli kuitti, kun n. 7 minuuttia ennen loppua PSS:n parhaana palkittu Tiia laukoi laidasta vaparin hieman yllättäen suoraan verkkoon. Kapsu pääsi vielä viimeistelemään tyhjään maaliin loppulukemat 7-4.

Kohtuullisen ehjä suoritus, ja kaksi pistettä lämmittivät. Laajaa rosteria päästiin käyttämään, onnistumisia tuli mukavasti. Koko alkukauden poissa sairastelun takia ollut pakki Vilma Kallio on päässyt hyvän pelituntumaan, uudistunut kakkonen: Anni-Viivi-Tiia otti vastuuta alussa kun ykkönen ei onnistunut tekopaikoissaan. Toisen erän puolivälissä kehiin tullut Laura onnistui lyhyen tauon jälkeen hyvin. Hankalaan paikkaan toisen ja kolmannen erän lopuilla joutunut Ronja Virta osoitti että koska tahansa voi heittää kehiin mille paikalle tahansa. Luottopakit Milla Ylikojola ja A:n rosterista saatu Veera Nousiainen ottavat isoa vastuuta, ja olivat jälleen hyviä

Loppukaudesta on tasaisesti pelanneesta ja laajasta pakkivalikoimasta hankala paikka valita pelaava kokoonpano, mutta samalla ongelma on positiivinen. Vaikka virheitä tulee kaikille ajoittain on peli-ilme kaikilla positiivinen, ja kehitystä on tapahtunut paljon.

Rankat Ankat pelasivat hyvän pelin, ja sen osoittavat myös torjunnat; PSS maalilla mainiosti onnistunut Sofia ehti pallon eteen 28 kertaa, ja Ankka-maalilla hienosti pelannut Sara Leinonen 22 kertaa.

Ohjelma jatkuu PSS:n osalta parin viikon päästä, kun Auroralle saapuu sarjakärki Loisto. Syksyn ottelu päättyi Turussa PSS:n vierasvoittoon 5-6. Sen jälkeen Loistolle tappio ole ollut lähelläkään, vaan vastustajasta riippumatta on taululle ladottu usein kaksinumeroiset. Mielenkiintoinen ottelu edessä siis sunnuntaina 26.2 klo 16!!