Play-off kevät Auroralla! B-valmennus arvioi C pleijarit!

23.03.2017

Porvoossa alkaa niinsanotut ruuhkaviikot Auroralla, jotka toivottavasti jatkuvat mahdollisimman pitkään. Tänään torstaina aloittaa Miesten edustus karsinnat 1 divariin. Lauantaina vuorossa ovat A-tytöt, ja sunnuntaina ovat tulessa Naisten edari ja C-tytöt, kaikki puolivälierien merkeissä. Omat B-tyttömme aloittavat vastta viikon päästä, mutta vahva suositus lähteä Auroralle kannustamaan keltamustia!

Play-of fiilikseen pääsemisen kannalta otimme pienen pintakosketuksen C-tyttöjen jännittäviin puolivälieriin, ja arvioimme ohuesti otteluparit, Seuraavanlainen ennakko näki päivänvalon:

C-tyttöjen playoffit alkavat!

Hieman löyhemmällä näkemyksellä lähtee, mutta kun B tyttöjen playoffeja odotellaan vielä tovi, niin on oiva paikka ennakoida hieman perjantaina alkavia C-tyttöjen pudotuspelien lähtökohtia ja puida ottelupareja! Edessä on mielenkiintoiset ottelut, ennen kaikkea sen takia, että C-tyttöjen SM-sarja on ollut erittäin tasainen. Jumbokaksikosta Northern Stars ja SB Pro romahtivat muutaman kerran, mutta kärsivät useita niukkoja tappioita ja aiheuttivat suuria vaikeuksia kärkipään joukkueillekin.

Playoff-karsintaan joutuneet Steelers ja Loisto selvittivät ottelunsa helposti, eli yksikään puolivälieräpari ei ole läpihuutojuttu. Taistelu viivan ympärillä oli viimeisiin peleihin asti tiukkaa, ja lopulta PSS ja KooVee saalistivat suorat playoff-paikat sijoilla 5. j 6.  Kärkikolmikko Pirkat, ErVi ja Wirmo päätyivät tasapisteisiin, ja Rankat Ankat sijoittui neljänneksi. Otteluparit muodostuivat seuraavanlaiseksi:

PIRKAT – FBC LOISTO

Pirkoilla on mahdollisuus tänä vuonna tehdä ’loistot’, eli voittaa mestaruudet sekä B- että C-tytöissä. Materiaali on kapeaa, ja kuormitus tulee olevaan hurjaa. Kärki on kuitenkin tasoltaan maan parasta. Suvi Hämäläinen ratkoo pelejä yksinään, ja saa riittävää taustatukea ketjukavereiltaan. Osaava valmennus ja vahva rutiini ovat myös Pirkkojen vahvuuksia.

Loisto venyy tyypillisesti tiukoissa paikoissa. Seuraan on iskostunut tyttöjunioreissa voittamisen kulttuuri, ja olisi suuri virhe aliarvioida joukkuetta. Paljon on kiinni siitä, onko yksi sarjan parhaista pelaajista, Ulla Valtola, mukana. Loistolla on niinikään laadukas valmennus, ja taitavia yksilöitä ryhmästä löytyy enemmänkin.

Vastus lienee Loistolle kuitenkin nyt liian kova. Pirkat ei sorru ylimielisyyteen, vaan etenee jatkoon 2-0.

ERÄ VIIKINGIT – STEELERS

ErVillä on yksi sarjan leveimmistä materiaaleista ja laatuakin löytyy. Anna Järvelä ja Amanda Nyberg ovat iskeneet tehoja tasaiseen tahtiin, ja pakkipäässä yksi sarjan parhaista puolustajista, Anni Räisänen, on ollut vakuuttava. Samaan aikaan pelattavat B tyttöjen playoff-karsinnat saattavat vaikuttaa hieman kokoonpanoihin. Kokenut valmennus ja hyvä maalivahtipeli ovat ErVin vahvuuksia.

Steelers ei onnistunut varmistamaan viimeisissä otteluissa jo melko varmalta näyttänyttä suoraa playoff-paikkaa. Kuusi tappiota putkeen sarjan päätteeksi ei kuntopuntarissa kovin vahvalta näytä. Playoff-karsintojen selvä voitto on kuitenkin positiivinen merkki, ja pitää muistaa että laatua joukkueessa riittää tehohyökkääjä Erika Laineen johdolla.

Steelers yllättää ErVin kerran mutta ennakkosuosikki jatkoon 2-1.

WIRMO -PSS

Erittäin tiukka parivaljakko. Wirmoa voi helposti tituleerata jo sensaatioksi, sillä monelle on tullut yllätyksenä hienot otteet B- ja C-tytöissä. Joukkue itse ei liene kovin yllättynyt, sillä itseluottamus ja usko omiin kykyihin on mynämäkeläisillä kohdallaan. Erittäin taitava, ja myös hyvin puolustava Wirmo voi edetä kuinka pitkälle tahansa. Sarjan pistepörssin kakkonen, Olivia Pietilä johtaa joukkoja ja hyvä maalivahti Erika Rekola loistaa viimeisenä lukkona. Kruununa vielä erinomainen kotiyleisö.

PSS on pelannut tasaisia pelejä läpi sarjan. Alkukierroksilla plakkariin tuli maalin tappioita urakalla, mutta viimeisten pelien voitot nostivat sijoituksen hienosti viidenneksi. Laadukasta tekemistä ja harjoittelua ei aivan ole saatu ulosmitattua tuloksiin, mutta rosterissa löytyy riittävästi osaamista Wirmon haastamiseen. Onnistumisia pitää tulla jatkossakin Taimi Mikkola – Aada Heikkinen kaksikolta. Erinomaisen pelinäkemyksen omaava puolustaja Matilda Holmström on myös hyvä laittaa seurantaan.

Kolmanteen peliin mennään, siellä on pienestä kiinni. Rohkea veikkaus, PSS kampeaa välieräpaikan jatkoajalla, voitot 1-2.

SSRA – KOOVEE

Viime kaudella SSRA:n runko koki Team Astraian riveissä ensimmäiset pudotuspelit, ja oli jo siellä parhaimmillaan erinomainen. Ankka-kausi on kautta linjan ollut tänä vuonna todella hyvä; sekä Naisten liigajoukkue, että B-tytöt jatkavat pelejään pleijareissa. Sanni Uimarihuhta on ollut tehokas läpi kauden, ja taustalta löytyy tasaisuutta runsaasti. Maalivahti Aino-Kaisa Lyttinen on isossa roolissa. Kotietu on myös tärkeä Ankoille.

Koovee on parhaimmillaan erinomainen, ja materiaali voi riittää mitalitaisteluunkin. Epätasaisuutta kuvaa kuitenkin esimerkiksi viimeisen turnauksen 0-7 tappio Pirkoille. Natalia Pitkäkangas tekee tehoja, ja ehti ’siinä sivussa’ voittaa myös Kooveen A-tyttöjen sisäinen pistepörssin SM-sarjassa. Ruostilan sisarukset Jemina ja Julia ovat myös isossa roolissa.

Ankkojen kotietu ja hieman leveämpi materiaali kallistavat vaa’an niukasti oululaisille. SSRA jatkoon 2-1.

Huom: B tyttöjen valmennus ei ota vastuuta vääristä ja pieleenmenneistä analyyseistä!  :)